برق کانکس

برق کانکس

برق کانکس
اشتراک گذاری :

برق کانکس جهت تامین روشنایی و راه اندازی دستگاه های گرمایشی و سرمایشی مانند کولر و دیگر امکانات مانند تلوزیون یکی از نیاز های اصلی هر سازه می باشد که می بایست در محلی که این سازه پیش ساخته نصب می گردد نصبت به برق رسانی آن اقدامات لازم صورت گیرد.برق کانکس از طریق منابع مختلفی قابل تامین می باشد که چند روشی که بیشترین کاربرد را در این بین دارد موضوع اصلی این مطلب می باشد.

تامین انرژی برق برای کانکس از طریق شبکه برق شهری

یکی از اصولی ترین و در عین حال پر کاربرد ترین روش های تامین انرژی برق کانکس استفاده از شبکه برق شهری می باشد که دکل ها و کابل های آن توسط اداره مربوطه مستقر و به کل شهر خدمات می دهند.در این روش فقط کافی است یکی از انشعابات برق که به ملک وارد شده است را به جعبه برق اصلی کانکس بدهیم.سیم کشی داخلی سازه توسط شرکت تولید کننده انجام شده و فیوز های مینیاتوری برای حفاظت از مدار برق نصب گردیده است.تعداد فیوز ها به مساحت و تعداد فضا های داخلی هر سازه پیش ساخته بستگی دارد که ممکن است از یک عدد تا دوازده عدد متغییر باشد.

تامین انرژی برق کانکس از طریق ژنراتور

روش قبلی مناسب مکان هایی است که سازه درون منطقه شهری نصب می گردد و دسترسی به شبکه انرژی برای آن آسان و امکان پذیر باشد اما مواردی داریم که این امکان وجود نداشته و می بایست برق کانکس از طریق دیگری تامین گردد. برای مثال می توانیم کارگاه های ساخت مترو ، تونل ، و راه سازی را مثال بزنیم که معمولا محل کارگاه در جایی خارج از شهر و در دامنه کوه یا دشت هایی قرار دارد که دکل های انرژی در آنجا ها نصب نشده است. برای این منظور به یک ژنراتور مولد نیاز داریم که بتواند انرژی لازم را برای ما تامین کند. برای این منظور دو حالت ژنراتور دیزلی و بنزینی وجود دارد که نوع دیزلی توان بسیار بالایی را می تواند تولید کند و حتی برق سه فاز را می تواند تامین کند و برای کارگاه های عمرانی و قسمت هایی که تعداد کانکس ها زیاد است مناسب بوده و به راحتی انرژی مورد نیاز آنها را تامین می کند . از معایب نوع دیزلی با سوخت گازوئیل می توان به ایجاد صدای زیاد آنها اشاره کرد که برای جلوگیری از صدای زیاد آنها از کانکس سایلنت و یا کابین سلیلنت دیزل معمولا استفاده می شود . در مقابل نیز گزینه دیگری وجود دارد و آن هم ژنراتور های بنزینی است که صدای بسیار کمتر و ابعاد کوچکتری دارند اما توان تولید انرژی کمتری نیز دارند که برای استفاده در ملک های شخصی و باغ ها مناسب می باشد.

تامین انرژی برق با سلول های خورشیدی برای کانکس

یکی دیگر از روش های تامین برق کانکس استفاده از سلول های خورشیدی می باشد به این طریق که بر اثر تابش نور خورشید بر روی این صفحه های سلولی انرژی برق تولید می شود.این روش یکی از بهترین و تمیز ترین روش ها از نظر آلایندگی برای محیط زیست می باشد و فقط هزینه راه اندازی اولیه را دارد و مانند روش قبلی نیاز به تامین سوخت برای ژنراتور و یا ایجاد صدای زیاد و آزار دهنده نیست و با تابش حدود سه ساعت آفتاب بر روی پنل های خورشیدی برق کانکس تا دو روز تامین می گردد . البته این نکته فراموش نشود که میزان تولید انرژی این پنل ها بسته به ابعاد و تعداد آنها متغییر است.

معایب استفاده از سلول های خورشیدی برای تامین برق کانکس

از معایب این روش می توان هزینه های اولیه را نام برد که در طول زمان تا حدودی جبران می شود اما از دیگر معایب آن این بوده که نمی توان با آن موتور های دستگاه هایی مانند یخچال ، کولر گازی و در نوع کانکس فروشگاهی که دارای تجهیزات صنعتی مانند فر که نیاز به توان بالا دارند را استفاده کرد و یا اینکه باید هزینه بسیار زیاد و مساحت خیلی بزرگی را برای این مولد برق های خورشیدی در نظر گرفت که مقرون بصرفه نیست و همچنین معمولا باطری های آنها هر دو الی سه سال عمر مفیدشان به پایان رسیده و نیازمند تعویض و هزینه مجدد هستند.به همین خاطر از این روش بیشتر جهت ایجاد روشنایی و حداکثر راه اندازی یک تلوزیون استفاده می شود.
گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است