کانکس استاندارد

کانکس استاندارد

کانکس استاندارد
اشتراک گذاری :

کانکس استاندارد به سازه ای پیش ساخته می گویند که از نظر ابعاد و کیفیت مورد تائید بخش فنی و مطابق با اصول پیش ساختگی کانکس راکو باشد.در ادامه به تفکیک در باره هرکدام بحث خواهیم نمود.

ابعاد کانکس استاندارد

ابعاد یک سازه استاندارد پیش ساخته می بایست بگونه ای باشد که بدون دریافت هیچ گونه مجوز ترافیکی یا اسکورت توسط خودرو هایکفی دار بتوان آن را پس از بارگیری به وسیله جرثقیل توسط تریلی های کشنده حمل نمود. ابعاد در نظر گرفته شده برای این منظور می بایست طول کانکس حداکثر 12 متر و عرض آن 2.4 متر باشد و ارتفاع آن از زیر سازه تا بلند ترین قسمت آن نباید از 2.6 متر تجاوز کند. ابعاد ذکر شده می تواند کوچکتر باشد اما اگر بیشتر از این مقدار باشد برای حمل آن نیاز به دریافت مجوز ترافیک از پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد و دیگر این سازه یک کانکس استاندارد بشمار نمی آید و اصطلاحا به آن بار ترافیکی می گویند.جهت کسب اطلاع بیشتر در باره ابعاد و قوانین حمل این سازه ها می توانید به صفحه جابجایی کانکس مراجعه نمائید.

اصول ساخت کانکس استاندارد

یک سازه پیش ساخته می تواند با انواع روش ها و مصالح مختلف تولید گردد اما کیفیت مصالح و روش تولید آن بسیار مهم است. بطور مثال یک سازه ساندویچ پانل یا سازه ورقی هردو می توانند یک کانکس استاندارد باشند به شرط آنکه اول ابعاد آن مطابق آنچه در بالا گفته شد باشد و ثانیا در نوع اتصالات و جوش ها و نصب دیگر جزئیات اصول کار رعایت شده و از روش های غیر استاندارد و نا کارآمد استفاده نشده باشد.اگر سازه ساندویچ پانل که معمولا به عنوان یکی از بهترین محصولات خصوصا در کاربری کانکس اداری و مسکونی تلقی می شود را با روش هایی غیر اصولی مانند جوش های غیر استاندارد ، اتصالات ضعیف ، رعایت نکردن درز بندی ها و آبندی های سازه ، نقص در اجرای ضد زنگ ، استفاده از آهن آلات سبک در بخش های  حساس استراکچر ، نصب ناصحیح درب و پنجره و دیگر موارد مهم  ساخته شود خود به عنوان نمونه ای از سازه غیر اصولی و از نظر فنی رد شده خواهد بود و صرفا استفاده از مصالح خوب بدون در نظر گرفتن اصول فنی ساخت برای تولید یک کانکس استاندارد کفایت نخواهد کرد و اصتلاحان مصالح را پرت کرده و هدر داده ایم.

آیا سازه غیر استاندارد مرجوع و نا کارآمد است؟
خیر . همانگونه که در توضیحات بالا گفته شد بستگی به این دارد که از چه لحاظ غیر استاندارد است . امکان دارد یک سازه از نظر متریال و کیفیت تولید و حتی طراحی در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشد و فقط از لحاظ ابعاد نمی توان آن را در طبقه کانکس استاندارد قرار داد که ویلاهای پیش ساخته دوقلو نمونه های بارزی از این مورد می باشند که با داشتن کیفت و امکانات زیاد به خاطر ابعاد بزرگ آن از این دسته خارج می شوند. اما سازه ای که درای ابعاد استاندارد بوده اما از نظر کیفیت ساخت یا مواد و مصالح بکار رفته درای درجه کیفی پائینی باشد دیگر جز سازه های مرجوع و از نظر اصولی رد شده محسوب می گردد چرا که دارای کیفیت و دوام لازم برای کاربری که تعین شده است نمی باشد.

قیمت کانکس استاندارد به نسبت با دیگر محصولات چگونه است؟
قیمت کانکس استاندارد معمولا نسبت به نوع غیر تیپ که دارای شرایط و امکانات خاص و یا ابعاد خاصی باشند پائین تر بوده چرا که بصورت تیپ در سالن تولید ساخته و خریدار پس از ثبت سفارش آن را به محل خود انتقال می دهد مانند نوع های کانکس کارگاهی یا نگهبانی اما نوع غیر تیپ نیاز مند طراحی اختصاصی و نظارت بر تولید اختصاصی به همراه مصالح خاص و منحصر بفردی می باشد که گاها این موارد باعث افزایش چند درصدی در قیمت آن می گردد.این افزایش قیمت تا زمان اتمام طراحی و شفاف سازی کار قابل اندازه گیری و بر آورد نبوده و نکته آخر نیز زمان اجرای سازه های غیر استاندارد نسبتا بالا تر از نوع های تیپ و روتین می باشد چرا که نیازمند نظارت اختصصاصی در تولید می باشد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 


تمامی حقوق محفوظ است