کانکس استراکچر اکسپوز چیست

کانکس استراکچر اکسپوز چیست

کانکس استراکچر اکسپوز چیست
اشتراک گذاری :

در برخی موارد با کلمه ای تحت عنوان کانکس استراکچر اکسپوز شاید برخورد کرده باشید و یا اگر تحصیل کرده در رشته های فنی مهندسی باشید قطعا کاربرد این کلمه را در صنایع مختلف می دانید. در اینجا تلاش داریم بصورتی ساده و در چند سطر معنی استراکچر کسپوز و کاربرد آن در صنعت کانکس را تعریف کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معنی کانکس استراکچر اکسپوز

برای روشن شدن این موضوع بصورت جداگانه معنی استراکچر و سپس اکسپوز را برسی و درنهایت با کنار هم قرار دادن آنها به معنی کل آن دست پیدا می کنیم. بطور خلاصه استراکچر به زبان فارسی به معنای اسکلت بندی ، استخوان بندی و در برخی موارد به عنوان مهاربندی نیز به کار می رود که بطور عامیانه می توان گفت اعضای باربر در یک سازه مانند تیر و ستون به همراه قید های اصلی و فرعی و متعلقات آنها مانند بادبند ها را اسکلت سازه یا متعارف آن استراکچر سازه می گویند که در صنعت پیش ساختگی اسکلت کانکس همان استراکچر آن نیز بشمار می رود و در هنگام خرید کانکس وقتی مشاور صحبت از مقاوم بودن استراکچر یا مشخصات آن می کند منظورش همان اسکلت سازه می باشد.
اگر از دانشجویان معماری یا عمران باشید حتمان با کلمه بتن اکسپوز آشنایی داشته و بارها با آن سازه های مختلفی را طراحی کرده اید. در واقع کلمه اکسپوز به معنای تحت نمایش قرار دادن یا در معرض دید قرار دادن می باشد که در ساختمان های معماری سفید یا مدرن و حتی پست مدرن بسیار از روش ساختمان سازی با نمای بتن اکسپوز استفاده می شده که در کشور مانیز تعداد آنها کم نیست.
مواقعی وجود دارد که ما از تکنیک ها و اتصالات زیبا و هیجان آوری که حاصل محاسبات پیچیده یا تکنولوژی نوآورانه بوده در ساخت استراکچر یک بنا استفاده کرده ایم که در حالت عادی با سنگ کردن نمای بنا و یا اندود سیمان که روی آن می آید دیگر چیزی از آن دیده نمی شود.در سالهای اولیه ظهور معماری مدرن در غرب بسیاری از صاحب نظران این رشته به این نتیجه رسیدند که استراکچر یک سازه نیز می تواند جز زیبایی های آن بشمار رود و بجای پنهان کردن آن با مصالح بنایی می توان بصورت اکسپوز در معرض دید قرار گیرد. از مثال های بارز آن نیز برج ایفل در فرانسه یا ساختمان مرکز ملی هنر ژرژ پمپیدو در پاریس که با سبک معماری هایتک بوده و علاوه بر استراکچر حتی تاسیسات ساختمان را نیز بصورت اکسپوز در نما قرار داده است.
حال که با معنی دو کلمه استراکچر و اکسپوز آشنا شدیم به راحتی می توان پی برد که تعریف کانکس استراکچر اکسپوز یعنی اینکه کانکس بگونه ای طراحی و تولید شده باشد که در پایال اعضای اسکلت یا همان استراکچر آن در نمای سازه قابل مشاهده و به گونه ای بخشی از زیبایی نمای آن باشد.
کانکس استراکچر اکسپوز

مزایای کانکس استراکچر اکسپوز

اینگونه که از تعاریف بالا بر می آید ، استفاده از این تکنیک در جهت زیبایی بصری بیشتر و نشان دادن جزئیات اجرایی تمیز و محاسبات دقیق سازه ای یک کانکس بوده و مهمترین مزایای آن را نیز می توان همین قلمداد نمود. البته باید خاطر نشان شویم که هر سازه ای نمی تواند به این سبک و روش ساخته شود و استفاده از این سبک در ساخت کانکس نیازمند طراحی مهندسی و محاسبات دقیق سازه ای بوده و همیشه استراکچر اکسپوز بودن موجب زیبایی نمی گردد مگر اینکه از قبل به تمام نکات آن و نمای نهایی آن اندیشیده شده باشد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 


تمامی حقوق محفوظ است