کانکس زائر سرا

کانکس زائر سرا

کانکس زائر سرا
اشتراک گذاری :

در مکان های زیارتی بخصوص در مواردی که بصورت دوره ای زائرین بسیاری به آنجا مراجعه می کنند مانند ایام محرم یا اربعین ، یکی از مسائلی که مطرح می گردد اسکان افراد می باشد. کانکس زائر سرا یک سوئیت کوچک بوده که در کنار هتل ها و مهمان سرا های بزرگ در این محل ها مستقر می گردد و بخشی از وضیفه اسکان دادن زائرین را برعهده دارد.در ادامه به مهمترین ویژگی و خصوصیات این سازه پرداخته ایم.

امکانات کانکس زائر سرا

از نظر فضای داخلی کانکس زائر سرا می بایست حداقل دارای یک اتاق به همراه سرویس های بهداشتی باشد و همچنین امکانات رفاهی مانند کولر سرما و گرما ساز به همراه تلوزیون و یخجالنیز در آن قرار داده شده باشد. البته در نوع های بزرگ دیگر فضا هایی مانند اتاق خواب ها و اتاق نشیمن نیز ممکن است وجود داشته باشد که برای خانواده هایی که تعداد نفرات آنها بیشتر است مورد استفاده قرار می گیرد.البته از آنجایی که قابلیت جابجایی در کانکس زائر سرا در درجه اهمیت بالایی قرار دارد پس توجه به ابعاد نیز در آن مهم بوده و از احداث اتاق خواب های زیاد و بزرگ معمولا پرهیز و به یک اتاق نشیمن و یک اتاق خواب معمولا بسنده می کنند تا در هنگام اتمام ایام پر رفت آمد بتوانند آنها را به مکان دیگری منتقل کنند.

ساخت کانکس زائر سرا

یکی از نکات مهم و قابل توجه برای ساخت کانکس زائر سرا توجه به عوامل اقلیمی می باشد چرا که ممکن است این سازه در طول زمان استفاده خود در چند منطقه مختلف با آب و هوای متفاوت مورد استفاده قرار گیرد ، از این رو عایق بندی صحیح جداره ها در برابر نفوذ سرما و گرما بسیار پر اهمیت است . استفاده از این کانکس در تهران که پایتخت کشور بوده و دارای بافت فشرده از نظر ساختمان سازی است بسیار کم بوده ، از این رو پیشنهاد می شود شرایط اقلیمی تهران را برای ساخت چنین سازه ای مد نظر قرار نداده و شهر های گرم تر یا سرد را مانند تبریز یا اهواز را مبنای اقلیمی قرار دهید تا به این ترتیب کانکس زائر سرای ساخته شده در هر شهری قابلیت استفاده را داشته باشد.دیگر نکات ساخت این سازه مربوط به ابعاد و امکانات داخلی آن است که در بخش بالا در باره آن توضیحاتی ارائه گردید اما بطور عددی می توان گفت یک سازه بطول 5 یا 6 متر با عرض حداقل 3 متر برای این منظور به عنوان مسحت حداقلی می باشد.

محل استفاده از کانکس زائر سرا

همانگونه که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد در شهر های بزرگ به دلیل فشردگی بافت ساختمان ها و از طرفی با حضور هتل ها و میهمان سرا های زیاد معمولا از کانکس زائر سرا استفاده نمی شود اما در مناطقی مانند کربلا در کشور عراق که همه ساله میزبان عده بسیار زیادی از زائرین در ایام محرم بوده و بصورت دوره ای در برخی ایام سال افراد زیادی به آنجا مراجعه می کنند بطوریکه گنجایش تمامی هتل ها و محل های اسکان پاسخگوی این نیاز نیست می توان برای جبران این کمبود از کانکس زائر سرا استفاده کرد. البته بهتر است این نکته را نیز خاطر نشان شویم که فقط مکان های زیارتی به عنوان محل استفاده این سازه نبوده و در مکان های تاریخی ، گردشگری و توریستی نیز از آن استفاده و با ایجاد کمپ های اسکان به نوعی درآمد زایی نیز محسوب می گردد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است