مراحل نصب ساندویچ پانل|نصاب ساندویچ پانل| تیم مهندسی نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل
اشتراک گذاری :

از آنجا که ساندویچ پانل خود دارای گونه های مختلفی از نظر نوع خم ورق ، ضخامت و نحوه اتصال آنها به یکدیگر بوده ، روش های متفاوتی نیز برای نصب آن وجود دارد که در برخی استفاده از پیچ واشر دار و در برخی از آنها با تکنیک هایی دیگر که نیازی به پیچ نبوده می توان نصب ساندویچ پانل را انجام داد.همچنین با توجه به نوع استراکچر یا ابعاد پروژه ممکن است روش های نصب جایگزین یکدیگر شوند.در ادامه متداول ترین روش های آنها را به تفکیک مورد برسی قرار داده ایم.

نصب ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری که تشکیل شده از دوطرف ورق فلزی که گاها از نوع گالوانیزه یا آلوزینگ بوده و در برخی موارد مانند سرد خانه ها یک روی آنها که به سمت داخل است از نوع ورق استیل می باشد ، خود دارای روش های نصب مختلفی است که دونوع اصلی آن در اینجا شرح داده شده است.
یکی از اصلی ترین این روش ها برای نصب ساندویچ پانل دیواری استفاده از نبشی ها و ناودانی های آهنی می باشد به این صورت که اسکلت در قسمت دیواره ها با نبشی های دارای زاویه 90 درجه با ضخامت زیاد که توسط مهندس محاسب مشخص می شود ساخته بگونه ای که یک قاب تشکیل می شود. سپس پانل ها از داخل درون این قاب ها قرار گرفته و در کنار یکدیگر نصب می شوند. در این حالت لبه های پانل ها که بصورت نر و مادگی است درون یکدیگر قرار گرفته و درز باریکی که بین آنها قرار می گیرد با چسب مخصوص که از نوع سیلیکون یا پلی اورتان بوده درز بندی می شود. حال برای مهار پانل ها از داخل نیز نبشی هایی با ضخامت کمتر که فقط نقش مهاربندی را دارند ، به پشت پانل ها متصل و پیچ یا جوش می شوند.این روش معمولا برای ساخت کانکس ، خانه های سبک و کاروان های سیار بسیار کاربرد داشته و گاها از داخل نیز برای زیبایی بیشتر و پوشاندن اتصالات و جزئیات از دیوار پوش های طرح دار استفاده می شود.
نصب ساندویچ پانل
روش دیگر برای نصب ساندویچ پانل دیواری استفاده از پانل های پیچ مخفی است که در واقع این روش برای سازه های بسیار مستحکم تر کاربرد داشته چرا که در محل اورلپ پانل ها یک ستون فلزی قرار می گیرد که این پانل ها به ستون پیچ می شوندو حال برای اینکه پیچ ها در نمای کار دیده نشوند به گونه ای خم ورق در محل اتصال را طراحی کرده اند که پانل بعدی روی پیچ پانل قبلی را می پوشاند و در نهایت هیچ گونه پیچی در نما مشاهده نخواهد شد.پس بطور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد که در نصب ساندویچ پانل دیواری به روش پیچ مخفی می بایست در محل اتمام و شروع پانل بعدی یک ستون قرار گیرد که بتوان پانل را به آن ستون پیچ کرد و این امر باعث مقاومت بسیار زیاد دیواره ها می گردد. برای این منظور مبی بایست از قبل محاسبه ابعاد پانل ها را کرده تا ستون ها در محل دقیقی نسب شوند. عرض این نوع پانل در اکثر مواقه بین 95 سانتیمتر تا 112 سانتیمتر بوده که بسته به کارخانه تولید کننده می بایست قبل از اقدام به طراحی و ترسیم نقشه های اسکلت کار استعلام بگیرید.

نصب ساندویچ پانل سقفی

معمولا سازه های پیش ساخته دارای سقف های شیب دار هستند که درصد این شیب بسته به عملکرد ، اقلیم و ابعاد آن متفاوت است. برای پوشش سقف از ساندویچ پانل سقفی استفاده می شود که تفاوت آن با نوع دیواری در خم ورق ، آبندی و نحوه نصب آن بوده . خم این نوع پانل بگونه ای است که برآمدگی های شیار مانندی بصورت برجسته در آن وجود دارد تا هم استحکام فشاری پانل ها را افزایش داده و تحمل بار آنها را بالا ببرد و هم در هنگام اورلپ شدن آنها بر روی یکدیگر ، باعث آبند بودن سطح سقف می گردد.نصب ساندویچ پانل سقفی به وسیله پیچ های گالوانیزه سرمتع واشر دار انجام می شود که پیچ ها پانل را بصورت مستقیم به اسکلت متصل کرده و واشر این پیچ ها که از نوع لاستیکی است باعث جلوگیری از نفوذ آب در محل سوراخ پیچ می گردد.شیب ملایم سقف آب باران را به طرفین برده و از آنجا به داخل فلاشینگ های جمع آوری آب باران ریخته که این فلاشینگ ها نیز از طریق ناودان های متصل به آن ، آب را به زمین یا فاضلاب منتقل می کنند.

نصاب ساندویچ پانل

نصاب ساندویچ پانل متشکل از اکیپ های اجرایی بوده که بصورت تخصصی کار اجرای سازه های ساندویچ پانل را در پروژه ها انجام می دهند. بهتر است جهت جلوگیری از ناهماهنگی بین تیم ها در طراحی نقشه ، ساخت اسکلت و نصب ساندویچ پانل از یک گروه مهندسی یا گروه کاری استفاده شود که مدیر اجرایی هر سه مرحله یک نفر باشد. در این صورت نقشه خوانی ،و اجرایی کردن کار بسیار سریع تر و با نقص کمتری مواجه خواهد بود. گروه مهندسین راه کوشش یکی از شرکت های ارائه کننده خدمات طراحی و دارای تیم نصاب ساندویچ پانل برای پروژه های بزرگ با کاربری های مختلف می باشد که می تواند در این زمینه به عنوان مجری طرح انتخاب شود.
 


تمامی حقوق محفوظ است