کانکس کودک | کانکس اتاق کودک | خانه کودک

کانکس کودک

کانکس کودک
اشتراک گذاری :

در روش های نوین تربیت کودکان متد ها و توصیه های مختلفی از طرف کارشناسان این حوزه ارائه شده است که برخی از آنها بر این باورند که با ایجاد حس استقلال نسبی در کودک می توان حس مسئولیت پذیری و حتی خلاقیت را در آنها افزایش داد. بازی های کودکانه مختلفی در این رابطه وجود دارد  که یکی از آنها داشتن یک خانه مستقل کوچک برای کودک بوده که گروه مهندسین راه کوشش آن را کانکس کودک نامیده و با طرح و ابعاد مختلف آن را طراحی و تولید می نماید.

مزایای کانکس کودک

اینکه از کودکی فرزندان دارای یک فضای مستقل به مانند یک خانه کوچک باشند باعث می شود تا به مواردی مانند نظافت ، نگهداری و مرتب نمودن فضای زندگی خود اهمیت بیشتری داده و تاثیرات روانشناسانه مثبتی بر روی آنها بگذارد. کانکس کودک در واقع یک خانه کوچک بوده که فرزندان ما اصول نگهداری از یک خانه را در دوران کودکی خود آموخته و باعث می شود در سنین جوانی و بزرگسالی توان اداره یک خانواده یا یک مجموعه کاری را به خوبی داشته باشند چرا که پیش زمینه های آن از دوران کودکی در آنها بوجود آمده است.

مشخصات کانکس کودک

از نظر تنوع و گونه کانکس کودک به نوع های مختلفی تقسیم می شود که ابعاد آنها و محل استفاده از آنها متفاوت است اما آنچه در همه آنها مشترک بوده دارا بودن یک اتاق کلی که گاها در نوع های بزرگ ممکن است یک اتاق فرعی دیگر نیز در آن تعبیه شده ، یک تراس ورودی و سقف شیب دار آن بوده که مشخصه یک خانه کوچک است. در برخی مواقع نیز طراحی کانکس کودک به گونه ای فانتزی و با اشکال مختلفی مانند کشتی یا نقاشی های کودکانه می باشد.معمولا سطح کف این سازه در حدود 15 سانتیمتر به کمک پایه از زمین بالاتر بوده که باعث می شود حیوانات و جانوران موجود در باغ نتوانند به داخل آن راه پیدا کنند.ارتفاع سقف کمی کوتاه تر از یک کانکس مسکونی برای افراد بزرگسال بوده چرا که نباید فراموش کنیم این خانه یک کودک است و می بایست ابعاد  و اندازه ها ، رنگ ها و دکوراسیون داخل آن مطابق با سلیقه کودکان باشد تا احساس متفاوت تری نسبت به خانه بزرگسالان به آنها بدهد که این همان حس هویت درون فضا می باشد.

مصالح بکار رفته در ساخت کانکس کودک

معمولا مصالح قالب این سازه ها را چوب تشکیل داده اما جهت استحکام و حفض استخوان بندی سازه معمولا اسکلت آن را با پروفیل های آهنی تولید می کنند. چوب های بکار رفته در نما طوری طراحی شده تا اگر کودکان بخواهند خود بتوانند به راحتی سقف و دیواره های خارجی خانه خویش را رنگ آمیزی کرده و از این کار لذت ببرند.

امکانات کانکس کودک

امکانات درون این سازه ها کاملا انتخابی بوده و در گروه های سنی مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است . ممکن است حتی برای بازی کودکان در جلوی درب ورودی تراس بزرگ همراه با باغچه وجود داشته باشد و یا اسباب بازی هایی مانند سرسره و تاب نیز به عنوان متعلقات سازه در این تراس و یا حتی جلوی درب کانکس کودک با فاصله کمی از آن نصب گردد.پنجره ، پرده ، سیستم روشنایی ، زنگ درب از دیگر جزئیات بکار رفته برای ایجاد حس یک خانه واقعی در ساختار کانکس کودک بوده ، همچنین در اکثر مواقع برای امنیت بیشتر کودک از تعبیه آشپز خانه یا وسایل احتراق مستقیم مانند گاز درون این سازه ها صرف نظر می شود.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است