طراحی و ساخت کانکس پلیس | کیوسک نیروی انتظامی

کانکس پلیس

کانکس پلیس
اشتراک گذاری :

کانکس پلیس یکی از محصولات کانکس راکو جهت استقرار نیرو های پلیس برای برقراری نظم و امنیت محله می باشد.در بعضی مناطق یک اداره پلیس یا کلانتری محدوده زیادی را می بایست تحت پوشش خود قرار دهد که گاهی اوقات فاصله بین ساختمان کلانتری و محله های تحت پوشش آن زیاد شده و در بعضی مواقع باعث کندی در اقدام به موقع پلیس می گردد.از این رو کلانتری ها برای سرعت بخشیدن به عملیات پلیس و حضور به موقع در صحنه اقدام به استقرار کانکس پلیس در محله های تحت پوشش خود می کنند که تا حد زیادی این طرح موفق و باعث بهبود خدمات پلیس گشته است.

ساخت انواع کانکس پلیس

کیوسک های ویژه استقرار نیرو های انتظامی و پلیس در سیستم کانکس راکو به دو حالت کلی ساخته می شوند که یکی از آنها بصورت ثابت و مانند یک کانکس بوده و معمولا دارای اتاق ها و بخش های متعددی است و دیگری حالت چرخدار و متحرک دارد که برای استقرار موقت در مکان های مختلف بکار رفته و معمولا راهداری ها از آن استفاده می کنند تا در ساعات مختلف طول مسیر را تحت نظر داشته باشند.در ادامه هر دو حالت بصورت جداگانه تشریح شده است.
کانکس پلیس

کانکس پلیس ثابت

در مناطق مسکونی و معمولا در تقاطع ها نقاطی وجود دارد که در آن فضای مناسب برای نصب یک کانکس پلیس بصورت ثابت وجود داشته که ضمن نداشتن تداخلی با مسیر تردد افراد، دید و جایگاه خوبی دارد که معمولا برای استقرار کانکس نیروی انتظامی بصورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سازه ها معمولا دارای ابعاد 6*3 متر که در مجموع 18 متر مربع می شود بوده و گاها تا 12*3 یعنی 36 متر مربع نیز ممکن است در برخی موارد نیاز باشد. در طراحی و ساخت آنها معمولا دو اتاق مجزا برای بخش اداری و یک اتاق کوچک برای استراحت پرسنل شیفت قرار می دهند. معمولا نوع های ثابت کانکس پلیس مجهز به آبدارخانه و سرویس بهداشتی نیز میباشد.بدنه و رنگ این سازه مطابق رنگ سازمانی نیروی انتظامی انتخاب و نحوه قرار گیری پنجره ها و بازشو ها در آن بگونه ای است که شخص نگهبان که درون سازه قرار میگیرد ، دید مناسبی به محیط اطراف داشته باشد.

دکه پلیس

نوع دیگری از کانکس نیروی انتظامی تحت عنوان دکه پلیس نیز وجود دارد که برخلاف نوع قبلی دارای ابعاد کوچکی و فاقد بخش های فرعی مانند اتاق اداری یا پست استراحت، آبدارخانه و سرویس بهداشتی بوده و فقط یک اتاقک که دور تا دور آن پنجره قرار گرفته مانند یک کانکس نگهبانی بوده که برای استفاده در نزدیکی یک مرکز یا ساختمان پر تردد مانند ترمینال ها و فرودگاه ها از آن برای کنترل تردد و برقراری امنیت محیط استفاده می شود. معمولا افسران بصورت شیفتی در این نوع کانکس پلیس نگهبانی داده و محل دیگری داخل ساختمان اصلی برای اتاق غذا خوری و استراحت ایشان در نظر گرفته می شود که به همین دلیل این سازه صرفا جهت نگهبانی بوده و بدون امکانات دیگری طراحی و ساخته می شود.
کانکس پلیس

کانکس پلیس سیار

همانگونه که در ابتدای مطلب آورده شد نوع سیار این سازه ها بیشتر برای استفاده پلیس راه و اداره راهنمایی و رانندگی بوده که برای مستقر کردن ایستگاه های کنترل جاده ای بخصوص در ایام پر سفر مانند تعطیلات عید از آن استفاده می کنند. کانکس پلیس سیار معمولا دارای ابعاد کوچکتری بوده و دو نوع سالنی  ساده و یا کاروان تجهیز شده دارد که نوع ساده فقط دو اتاق داشته که یکی برای پست نگهبان و دیگری برای پست استراحت پرسنل کشیک بوده. اما نوع کاروان پلیس دارای تجهیزاتی مانند سرویس بهداشتی ، آبدارخانه ، مخزن آب و اتاق استراحت می باشد.
کانکس پلیس

کانکس پلیس مرزبانی

نوع دیگری از کانکس پلیس نیز وجود دارد که به دلیل استفاده از آن در مناطق مرزی با نام کانکس پلیس مرزبانی شناخته می شود. مهمترین تفاوت این نوع سازه با دیگر بنا های پیش ساخته ویژه نیروی انتظامی جداره فولادی و مستحکم آن که مقاومت بالایی داشته و به نوعی ضد گلوله محسوب می شود بوده و گرنه از نظر ابعاد و امکانات داخلی تفاوت چندانی با نوع های ثابت نداشته و می توان امکانات آن را بصورت سفارشی و اختصاصی تولید نمود که ممکن است یک سالن خالی با سیستم برقکشی و یا یک سازه مجهز دارای اتاق بندی و بخش های فرعی جهت استراحت و نگهبانی دادن بصورت 24 ساعته باشد.در بسیاری از موارد به دلیل مقاومت بالای بدنه های کانتینر از این نوع سازه برای ساخت کانکس پلیس مرزبانی استفاده می شود بدین صورت که با ایجاد برش و نصب درب و پنجره و همچنین عایق کاری جداره ها و برقکشی یک سازه که دارای بدنه با ورق فولادی بضخامت 2.5 تا 3 میلیمتر است ایجاد کرده و مورد استفاده قرار می دهند.
کانکس پلیس مرزبانی
 

کانکس پلیس لوکس

دربرخی از موارد حضور پلیس در مکان های تشریفاتی لازم بوده که در این موارد برعکس موارد عملیاتی که بیشتر عملکرد ، مقاومت و کارآیی سازه مهم بوده ، زیبایی و فرم سازه کیوسک نیروی انتظامی بیشتر مدنظر بوده که برای این موارد از کانکس لوکس پلیس استفاده می شود. البته این بدین معنا نیست که دید مناسب و مقاومت سازه ای در این سازه ها اهمیت نداشته بلکه به معنی توجه بیشتر به ظاهر این دسته از سازه های پیش ساخته می باشد. نمایشگاه ها و فرودگاه های بین المللی از جمله مثال های استفاده این سازه ها می باشد.

کانکس پلیس ترافیک

همواره برای راهنمایی ترافیک خودرو ها در قاطع های پرتردد پلیس راهنمایی و رانندگی حضور دارد و گاها در چهار راه های بزرگ تعدادی از افسران برای کنترل و راهنمایی خودرو ها نیاز بوده که گاها در مواقع بارندگی و طوفان شرایط سختی برای ایشان ایجاد می گردد. در این مواقع از کانکس پلیس ترافیک که درواقع یک کیوسک کوچک با دیواره های شیشه ای بوده استفاده می شود. این سازه ها معمولا در ابعاد 2*2 و حتی کمتر بوده چرا که فقط یک یا حداکثر دو افسر راهنمایی و انندگی در آنها مستقر می شوند.
 

ویژگی های فنی کانکس پلیس

سازه های مختص استقرار پلیس از نظر مشخصات فنی و نوع مصالح با یکدگیر بنا به نوع آنها و درجه کیفی سازه ای آنها متفاوت بوده اما آنچه در همه آنها مشترک است استراکچر و بدنه فلزی آنها ، دارا بودن سیستم سیم کشی برق و تلفن ، قلاب جهت جابجایی و شاسی کف جهت استحکام ایستایی آنها بوده. اما نکاتی نیز بصورت ویژه در انواع کانکس پلیس اهمیت داشته که این نکات در ادامه آمده است.
دید مناسب : شاید مهمترین دلیل استفاده و نصب کانکس پلیس داشتن دید و نظارت بر امور محدوده خدمت رسانی آنها بوده که همین امر بیانگر اهمیت تعبیه پنجره های بزرگ و ایجاد نمودن دید حداکثر به فضا های اطراف برای افسران پلیس مستقر در کانکس می باشد. البته این پنجره ها در قسمت پست نگهبانی بزرگ و اگر سازه دارای اتاق استراحت است می بایست در آن بخش پنجره ها در کوچکترین حالت و فقط برای تامین نور بکار رود چرا که این بخش برای استراحت طراحی شده و نه برای نگهبانی.
قابلیت جابجایی : بنا به ضرورت ممکن است نقاط مختلفی گزینه های قرارگیری و استقرار کانکس پلیس باشد و گاها برای دستیابی به بهترین نتیجه نیاز باشد سازه را چندین بار جابجا کرد و گاها نیز در مناسبت های مختلف از جمله تعطیلات سالانه شاید نیاز باشد کانکس نیروی انتظامی را برای برقراری نظم و اداره امور مراسم ها به محل دیگر منتقل و سپس به جای اصلی خود بازگرداند. به همین دلیل ساختار این سازه ها و ابعاد آنها بگونه ای انتخاب شده که توان جابجایی های مکرر را داشته باشند.
امنیت سازه: اینگونه می توان گفت که در بسیاری از موارد مدارک و اسناد مهم مختلفی در کانکس پلیس ، قبل از انتقال به پاسگاه یا اداره نیروی انتظامی بصورت موقت نگهداری می گردد که امنیت حفط این مدارک مهم بوده . از این رو معمولا از حفاظ شبکه ای برای پنجره های این سازه ها استفاده می شود. موضوع بعدی امنیت در نوع های مرزبانی بوده که پیش تر توضیحات آن ارائه گردید و با جداره های فولادی این نوع سازه ها را در برابر گلوله مقاوم سازی می شود و در نهایت اگر سازه دارای اتاقک بازداشگاه موقت است نیز تمهیداتی برای نگهداری ساعتی متهمان برای آن تعبیه می گردد.
ارتفاع کانکس پلیس: در حالت استاندارد تفاوت چندانی در ارتفاع دکه های پلیس با سازه های اداری دیگر وجود نداشته و رعایت استاندارد ها برای این منظور کافیست اما در برخی موارد جهت بالا بردن دامنه دید و یا به دلیل ایجاد پست های امنیتی نیاز است که سازه از زمین ارتفاع گرفته و مانند یک برجک نگهبانی باشد که در این موارد محیا نمودن بستر و و فونداسیون متناسب با ارتفاع سازه اهمیت داشته و در ساختار سازه تفاوت چندانی نمی کند و فقط شاید نیاز باشد در هر چهار طرف کانکس پلیس پنجره برای ایجاد دید بیشتر ایجاد گردد.
نصب پروژکتور : استفاده از پروژکتور های پر نور برای روشنایی اطراف کانکس پلیس معمولا در تمامی این سازه ها وجود داشته و برخی فقط جلوی سازه و برخی بصورت چهار طرف در اطراف کانکس نیروی انتظامی نصب می گردند.

نصب کانکس پلیس

محل نصب سازه می بایست از قبل کارشناسی شود تا بهترین محل با سریع ترین دسترسی به خیابان های اصلی و شاخه های فرعی بوده تا در هنگام وقوع حوادث در کمترین زمان اقدامات لازم صورت گرفته و عملکرد پلیس پیشگیرانه باشد و همینطور در هنگام تعیین محل مناسب برای قرار دادن کانکس پلیس به محل پارک ماشین کلانتری نیز باید توجه نمود و مکان مورد نظر طوری انتخاب شود که تداخلی برای عبور عابرین و وسایل نقلیه ایجاد ننماید.
ساخت کانکس پلیس
 

تجهیزات اختصاصی کانکس پلیس

معمولا سازه های مختص نیروی انتظامی دارای ویژگی ها و حساسیت های خاصی بوده که نیازمند نصب دوربین های نداربسته بر روی بدنه آنها برای ضبط وقایع و تخلفات رانندگی و دیگر رخداد های مهم می باشد که کابل کشی شبکه دوربین به همین منظور داخل کانکس پلیس تعبیه می گردد. مورد بعدی محل نصب آنتن برای گیرنده بیسیم های راه دور بوده که این بستر نیز معمولا روی سقف سازه کارگذاشته می شود.

نکته آخر اینکه رنگ و طرح کانکس پلیس می بایست به گونه ای باشد که معرف فعالیت آن بوده و شخص با یک نگاه در اولین نظر متوجه آن گردد و از انتخاب رنگ و طرح های نا متعارف پرهیز گردد، همچنین نوع و ابعاد سازه باید به گونه ای باشد که اگر با توجه به شرایط تصمیم به جابجایی آن گرفته شد به راحتی این امر امکان پذیر باشد و بتوان آن را از تقاطعی به تقاطع دیگر یا از محله ای به محل دیگر نقل مکان داد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 


سهراب صمدی تاریخ :۱۳۹۹/۱۲/۳۰ سلام. ممنون میشم اگه قیمت هاشون رو هم اعلام بفرمائید یا برای بنده بفرستید.بنده پیمانکار دانشگاه هستم و باید یک دستگاه کانکس پلیس برای جلوی دانشگاه تهیه و تحویل بدم. لطفا زمان ساخت و جزئیاتش رو هم ارسال بفرمائید. ممنون. سهراب صمدی
کانکس راکو تاریخ :۱۳۹۹/۱۲/۳۰ سلام. قیمت ها بسته به ابعاد و امکانات و نوع سازه درخواستی متفاوت بوده. برای کسب اطلاع از هزینه ها اگر طرح یا درخواست کلی کار مشخص شده برای دفتر ارسال کنید تا همکاران براورد هزینه کرده و راهنمائیتون کنند و اگر نه برای مشاوره با واحد فروش تماس بگیرید. ممنون
تمامی حقوق محفوظ است