تفاوت های کانکس پانلی با ورقی چیست؟

تفاوت های کانکس پانلی با ورقی چیست؟

تفاوت های کانکس پانلی با ورقی چیست؟
اشتراک گذاری :

تفاوت های بین کانکس پانلی و کانکس ورقی سوالی است که بسیاری از خریداران از واحد مشاوره کانکس راکو می پرسند و می خواهند بدانند که کدام بهتر است .از این رو بر آن شدیم تا در یک مطلب بطور کامل آنها را معرفی و مزایای و معایب هر کدام را بطور مختصر مورد برسی قرار دهیم.
کانکس پانلی

کانکس پانلی چیست

در یک تعریف کلی باید گفت که کانکس پانلی سازه ای پیش ساخته است که برای محیط های سخت اقلیمی که دارای آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم بوده مناسب است. دلیل این مقاومت بالا نیز در نوع مصالح بکار رفته برای دیواره ها و سقف آن بوده که که تشکیل شده از پانل با عایق پلی اورتان که به وسیله دستگاه در جداره های آنها تزریق شده و به مانند دیواره های یک یخچال عمل می کنند.استفاده از کانکس ساندویچ پانل در کاربری های گوناگونی از جمله اداری و مسکونی بسیار رایج می باشد.
"اطلاعات کامل آنها را در صفحه کانکس ساندویچ پانل مشاهده فرمائید"

مزایا و معایب کانکس پانلی

از مزایای این سبک به استفاده در هرنوع شرایط آب و هوایی (سرد ، گرم ، مرطوب )  و همچنین طول عمر بالای سازه نسبت به دیگر روش می توان اشاره کرد و از معایب آن نیز سادگی طاهر کلی سازه ، قیمت تمام شده بالا و محدودیت در اجرای طرح های دارای منحنی و فرم های پیچیده می توان اشاره کرد.
کانکس ورقی

کانکس ورقی چیست

یکی دیگر از روش های معمول در ساخت کانکس اینگونه است که بجای استفاده از پانل های آماده ابتدا اسکلت فلزی ساخته شده و سپس از بیرون ورق های فولادی گالوانیزه شده که معمولا دارای پیش رنگ کوره ای نیز می باشند نصب و سپس از داخل عایق بندی بصورت دستی با پلی اورتان یا پشم سنگ و یا با ترکیبی از هر دو عایق بندی انجام و روی آن را با دیوار پوش های طرح قابل شستشو می پوشانند که در اصتلاح به کانکس ورقی شهرت یافته است. البته در این روش بجای ورق بدنه از بیرون ممکن است از کامپوزیت یا چوب و حتی ورق های فایبر گلاس طرح دار نیز استفاده شود.

مزایا و معایب کانکس ورقی

اصلی ترین مزایای کانکس ورقی سرعت در آماده سازی ، قیمت مناسب و تنوع زیاد در نوع مصالح و طرح می باشد و معایب آن اتلاف انرژی بیشتر نسبت به نوع پانلی بدلیل عایق بندی جداره های آن می باشد.

کانکس پانلی یا ورقی ؟ کدام بهتر است

بطور کلی اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوئیم که برای چه نوع شرایط آب و هوایی می خواهیم از کانکس استفاده کنیم زیرا اصلی ترین تفاوت این دو نوع در نوع عایق بندی جداره های آنها می باشد که در نوع ساندویچ پانل یا همان پانلی از عایق پلی یورتان بصورت تزریقی استفاده می شود که در این حالت سازه کاملا شبیه یک یخچال بزرگ صنعتی عمل کرده و از هرگونه تبادل حرارتی بین فضای بیرونی و داخلی جلو گیری می کند اما در نوع ورقی از عایق پلی استایرن با ضخامت 4 سانتیمتر استفاده می شود که نمی توان گفت عایق خوبی نیست اما قطعا نوع اول عایق مناسب تری برای برودت هوا می باشد ، البته نوع ورقی را نیز معمولا با دو لایه عایق بندی از ترکیب پلی استایرن و عایق فوم در برابر سرما تقویت می کنند اما در نوع ساندویچ پانل همگن بودن متریال باعث می شود در نهایت عایق بهتری برای سرما و گرما باشد.
فرق دیگر این دو سازه در قیمت آنها می باشد که معمولا نوع پانلی قیمت بالاتری دارد اما این نکته نیز باید مدنظر قرار گیرد که نوع ورقی انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها قیمتشان از نوع پانلی نیز بیشتر می باشد.اما بطور معمول هزینه های ساندویچ پانل بر اساس متر مربع بیشتر از نوع ساده ورقی می باشد.
مسئله بعدی در تفاوت کانکس پانلی با کانکس ورقی بحث امنیت می باشد که در این مورد کانکس ورقی به دلیل داشتن اسکلت با تعداد ستون های زیاد از نظر امنیتی نسبت به نوع پانلی دارای امتیاز بیشتری می باشد زیرا سازه های پانلی تشکیل شده اند از تایل های بزرگ پانلی که در دو طرف آنها ورق و در میان جداره آنها فوم پلی یورتان تزریق شده است و در هنگام اجرا فقط اسکلت سازه بصورت یک کلاف کلی ساخته و سپس پانل ها در منار یکدیگر قرار گرفته و از محل مخصوص به یکدیگر چفت می شوند اما در نوع ورقی اسکلت نقش اصلی را ایفا می کند که تشکیل شده از یک شبکه مش که با پروفیل های آهنی ساخته شده و سپس ورق های بدنه خارجی روی آنها به وسیله پیچ یا پرچ نصب می گردد.
در پایان نیز مبحث وزن کانکس مطرح می گردد که با توجه به استفاده از اسکلت فلزی و پروفیل هایی که در اسکلت نوع ورقی بکار می رود معمولا باعث شده تا وزن کانکس ورقی نسبت به نوع پانلی بیشتر باشد و این مورد در مکان هایی که قصد قرار دادن سازه بر روی پشت بام و یا فضا هایی این چنینی را داریم بسیار مهم می شود زیرا وزن بیشتر جرثقیل بزرگتری برای بلند کدن سازه تا ارتفاع مورد نیاز ما را می خواهد که در برخی موارد امکان تردد چنین جرثقیل بزرگی در سطح شهر وجود ندارد و در نهایت وقتی سازه بر روی بام قرار گرفت ، وزن آن نیز باید از طرف ستون ها و استراکچر اصلی ساختمان قابل تحمل باشد تا باعث شکل گرفتن تریچه های سقف نشود.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است