پلان کانکس | نقشه انواع کانکس

پلان کانکس

پلان کانکس
اشتراک گذاری :

پلان کانکس همانگونه که در مقدمه گفته شد به معنی ترسیم اولیه یک سازه پیش ساخته می باشد که مسیر کلی فرآیند تولید را مشخص کرده و جای قرار گیری هریک از اجزا را مشخص می کند.این پلان می بایست در مرحله ای که میخواهیم نوع سازه و کاربری آن را مشخص کنیم طراحی شود و در آن اطلاعات کلی مانند ارتفاع سازه ، طول و عرض ، محل قرار گیری درب و ابعاد آن ، محل قرار گیری پنجره ها و ابعاد آنها مشخص گردد. در تولید سازه هایی که جزئیات بیشتری دارند و سیستم های مختلفی در آنها استفاده می شود می بایست نقشه جزئیات تاسیساتی مانند نقشه برق ، نقشه لوله کشی نیز مشخص گردد.مجموع این نوع پلان را نقشه های فاز یک معماری کانکس می نامند.
 البته در اینجا کلمه پلان کانکس نما های جانبی که برای تولید به آنها نیاز می باشد را نیز شامل می شود چرا که بسیاری از اطلاعات مورد نیاز جهت ساخت کانکس در نما های جانبی آن مشخص می گردد ، اطلاعاتی نظیر ابعاد پنجره ها و ارتفاع آنها از کف ، نوع بازشو و یا فیکس بودن آنها ، تاج و محل قرار گیری هالوژن های نما و بسیاری از جزئیات مورد نیاز دیگر.نوعی دیگر از ترسیمات نیز وجود دارد که گاها برای سازه های پیجیده با جزئیات زیاد استفاده می شود که به آن نقشه فاز دو معماری کانکس می گویند، در این نوع نقشه اطلاعات دقیق تری از جزئیات هربخش بصورت مجزا ترسیم شده و کیه موارد ساخت کانکس مانند نحوه اتصالات قطعات به یکدیگر ، نوع و شماره پیچ و پرچ ها ، نوع الکترود مصرفی برای جوش قطعات اسکلت ، مسیر داکت ها و نمره سیم های برق ، ضخامت عایق و تخته  ، و بسیاری دیگر از جزئیات در آن ترسیم و تشریح می شود که البته امری تخصصی و می بایست توسط مهندس متخصص طراحی گردد.
در ادامه چند نمونه از این  نقشه ها برای مثال آورده شده است.

پلان کانکس نگهبانی

در این پلان که یک سازه کانکس نگهبانی کامپوزیتی با تاج را نمایش می دهد محل قرار گیری درب ، پنجره و ابعاد آنها بخوبی مشخص شده است و نحوه بازشو ها بگونه ای با محل قرار گیری سازه هماهنگ شده است که این هماهنگی بر اساس بازدید حضوری از محل نصب بدست می آید.به همین دلیل در صورتی که سازه از تیپ خارج و دارای شرایط خاص و یا محدودیت هایی در ارتفاع و یا نوع بازشو ها است می بایست حتما از محل بازدید و سپس یک پلان اختصاصی برای آن طراحی نمود.این پلان از نوع فاز یک بوده و کلیان سازه به همراه جانکایی بازشو ها را در تولید مشخص می کند و از آنجایی که کانکس نگهبانی کامپوزیتی در خط تولید راکو دارای جزئیات و نحوه اجرای از پیش تعریف شده ای است ، برای ساخت سازه همین پلان کفایت می کند اما اگر بخواهیم به عنوان اولین بار خودمان یک کیوسک را بسازیم نیازمند اطلاعات و ترسیم جزئیات بیشتری در پلان کانکس خواهیم بود.

 

پلان کانکس ویلایی

در این نوع سازه می بایست پلان گویای مشخصات کلی و ابعاد دقیق سازه باشد و به علاوه آن محل قرار گیری اتاق خواب ها و پارتیشن های جدا کننده ، سرویس های بهداشتی و آشپز خانه مشخص گردد.معمولان در پلان کانکس ویلایی از چند شیت و صفحه مجزا برای ترسیم نقشه بخش های مختلف استفاده می شود.بطور مثال کابینت آشپز خانه و متعلقات آن دارای نقشه مجزا ، سرویس های بهداشتی و تاسیسات آنها دارای نقشه مجزا ، انباری ها و کمد دیواری ها نیز دارای نقشه مجزا با جزئیات مربوط به خود می باشند که همگی بطور کلی روی پلان اولیه مشخص می باشند اما برای اطلاع از جزئیات هرکدام می بایست به نقشه همان بخش مراجعه نمود.این شیت ها درمجموع تشکیل یک پلان کامل کانکس را می دهند که گاها تعداد آنها در یک سازه ویلایی به بیش از بیست صفخه نقشه می رسد. هرچه نقشه ها دقیق تر و فنی تر ترسیم شده باشند ، ساخت سازه نیز اصولی تر و با کیفیت تر پیش خواهد رفت.

نقشه کانکس ساده

کانکس های ساده کارگاهی یا کارگری در واقع ساده ترین نوع کانکس هستند که عموما دارای نقشه های تیپ و یکسانی می باشند به این دلیل که هم ساخت آنها با ساده ترین مصالح و مقرون بصرفه ترین مصالح صورت گیرد و هم اینکه دارای استاندارد های لازم چه از جهت حمل و نقل چه از نظر ظرفیت های مورد نیاز جهت استفاده باشند. همچنین خرید و فروش کانکس با نقشه های ساده بسیار آسان تر می باشد.در ادامه چند نمونه نقشه کانکس ساده کارگاهی به همراه نمای جانبی آنها آمده است.
نقشه کانکس 6 متری
تصویر فوق نقشه کانکس 6 متری کارگاهی ساده را نشان می دهد که ابعاد کلی آن 14.4 متر مربع و از جمله سازه های تیپ و متداول در کارگاه های ساختمانی می باشد.

نقشه کانکس ساندویچ پانل
در تصویر بالا نقشه کانکس ساندویچ پانل دو اتاقه همراه با آبدارخانه  قرار داده شده که سقف آن بصورت شیب یک طرف بوده و همچنین ابعاد پنجره ها و محل قرار گیری آنها بنا به نیاز قابل تغییر می باشد. بیشترین کاربرد این سازه به عنوان دفاتر اداری می باشد.
نقشه کانکس نگهبانی
تصویر فوق نقشه کانکس نگهبانی با ابعاد 2*2 متر که در سه طرف آن پنجره قرار دارد را نشان می دهد که از نوع ساده و مناسب برای فضا های کارگاهی و عمومی می باشد.

نقشه کانکس چرخدار

کانکس های چرخدار دارای ابعاد و کاربری های مختلفی هستند که رایج ترین انها استفاده به عنوان کیوسک ها و کاروان های مسافرتی ، استفاده در پروژه های خط انتقال آب و همچنین موارد دیگری که نیاز به جابجایی های مکرر وجود دارد می باشد. نمونه نقشه کانکس چرخدار در ادامه آمده است.
نقشه کانکس چرخدار
در تصویر بالا یک نمونه نقشه کانکس چرخدار ساندویچ پانل در ابعاد 4*2.4 متر آمده که دارای دو محور با چرخ خودروی نیسان می باشد، این سازه مناسب برای استفاده در مکان های صنعتی و پروژه های نفت و گاز یا انتقال لوله در مناطق گرمسیری بوده. ارتفاع چرخ ها و سازه از کف زمین با تغییر نوع چرخ و محور ها قابل تغییر می باشد.
 

نقشه اسکلت کانکس

از جمله نقشه های ابتدایی مورد نیاز برای ساخت کانکس نقشه اسکلت کانکس می باشد که تشکیل شده از تیر و ستون های آهنی اما بنا به نوع و ابعاد سازه مقاطع آهن آلات بکار رفته در آنها متفا.ت است. برای نمونه ما نقشه اسکلت و شاسی یک کانکس کارگاهی ساده در ابعاد 6*2.4 که از ابعاد متداول و پرکاربرد در سازه های پیش ساخته است را در ادامه آورده ایم.از آنجایی که در ابتدا می بایست شاسی و سپس اسکلت بر روی آن سوار شود در ابتدا شاسی و پس از آن نقشه اسکلت قابل مشاهده است.

نقشه شاسی کانکس

شاسی کانکس که در واقع دو وطیفه اصلی یعنی انتقال بار سازه به زمین و مستحکم نگاه داشتن سازه در محل نصب را بر عهده دارد از کلاف تیر آهن تشکیل شده که در نمونه زیر نحوه اتصال تیر آهن ها نمایش داده شده است. البته این یک نمونه تیپ کلی است و بنا به نظر طراح سازه و همچنین با ایجاد تغییر در سایز کانکس ممکن است نقشه شاسی آن نیز متفاوت و از تیر های فرعی بیشتر یا کمتری استفاده شود.
نقشه شاسی کانکس
در تصویر بالا نقشه شاسی کانکس با کلاف تیر آهن و قید های فرعی آن قابل مشاهده می باشد.و در تصویر زیر طریقه تیر ریزی قیدهای کف اسکلت بر روی شاسی آن نیز قابل مشاهده است.
نقشه شاسی کف کانکس

در تصویر بالا نحوه تیر ریزی قید های کف کانکس بر روی شاسی با رنگ مشکی و تیر آهن های شاسی با رنگ قرمز مشخص شده . ضخامت پروفیل های کف دو میلیمتر در نظر گرفته شده و مقطع آنها 40*40 میلیمتر است اما بنا به نظر طراح ممکن است فاصله بین قید ها یا مقطع و ضخامت آنها تغییر کند.همچنین نقشه اسکلت کامل یک کانکس 6*3 متر در ادامه آمده است.
نقشه اسکلت کانکس
در تصویر بالا نقشه کامل اسکلت کانکس به همراه قلاب جهت بارگیری ، نمای عرضی اسکات کانکس و تصویر کامل شده آن مطابق با نقشه شاسی و کف که در تصاویر قبلی آمده بوده قابل مشاهده است.


گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


کامیار تاریخ :۱۳۹۸/۴/۱۲ تشکر از توضیحات و نقشه های کاملی که ارائه کردید
تمامی حقوق محفوظ است