فرق کانکس و کانتینر چیست؟

فرق کانکس و کانتینر چیست؟

فرق کانکس و کانتینر چیست؟
اشتراک گذاری :

کانکس و کانتینر همانگونه که در مقدمه گفته شد دو محصول کاملا متفاوت از یکدیگر می باشند که در بسیاری از موارد با یکدیگر اشتباه گرفته و یا از نام یکی بجای دیگری استفاده می شود.ما سعی داریم در این مطلب به برسی تفاوت های این دو محصول بپردازیم . پس با ما همراه باشید.

کانتینر چیست

کانتینر نام جعبه های بزرگ مکعب شکل آهنی می باشد که معمولا ساخت شرکت های بزرگ خارجی برای حمل و نقل دریایی می باشد.کلا هدف از تولید کانتینر ساخت محفظه ای می باشد که از نظر آبندی کاملا ایزوله بوده تا بتوان در کشتیرانی با آن کالا ها و محصولات مختلف را حمل و از کشوری به کشور دیگر انتقال داد.این کانتینر باید دارای مقاومت بسیار بالایی باشند تا در هنگام جابجایی ها یا برخورد کانتینر ها با یکدیگر هنگام بارگیری و تخلیه در کشتی به کالا های درون آن آسیبی وارد نگردد.معمولا کانتینر ها ساخت کشور روسیه ، ژاپن و آمریکا و اخیرا چین می باشند که برای حمل در کشتیرانی از آنها استفاده می شود.
البته کانینر ها همیشه به شکل مکعب بزرگ آهنی نبوده و کانتینر های مخزنی برای حمل گاز و مایعات نیز وجود داشته و علاوه بر آن کانینر های سبک با بدنه های آلومینیومی برای حمل و نقل هوایی نیز وجود دارد، اما این موارد بسیار کم کاربرد و به ندرت در کاربری های غیر از حمل و نقل مشاهده می شوند.
عمر مفید کانتینر ها با توجه به یک سند بنام برگه سبز مشخص میشود که برگ سبز کانتینر در هنگام تولید آن صادر می گردد.بعد از اتمام دوران برگه سبز کانتینر( که معمولا به سال میلادی مشخص می گردد) دیگر کشتیرانی ها مجاز به حمل کالا با آن کانتینر نیستند چون ممکن است آب به درون آن نفوذ کرده و باعث خسارت دیدن محصولات درون آن شود.در این مرحله معمولا سازمان کشتی رانی این کانتینر هارا بصورت مزایده برای فروش می گذارد و کم کم کانتینر ها از درون شهر ها سر در می آورند.
استفاده کانتینر درون شهر به این دلیل است که بدنه خارجی آنها از ورق فولادی سنگین بوده و بهترین گزینه برای استفاده به عنوان انبار در درون یک توقفگاه و یا حتی تعویض روغنی ماشین آلات سنگین ، انبار مصالح ساختمانی پروژه ها و از این قبیل کاربری ها می باشد.

فرق کانکس و کانتینر

کانکس چیست

کانکس به سازه های پیش ساخته ای گفته می شود که برای کاربری های مختلفی طراحی و تولید می گردند.ابعاد کانکس و امکانات آن کاملا به این بستگی دارد که ما چه کاربری برای آن در نظر گرفته باشیم.بطور مثال کانکس نگهبانی دارای یک سری خصوصیات است و کانکس سالن اجتماعات دارای خصوصیاتی دیگر و حتی کانکس های نگهبانی نیز خود با یکدیگر از نظر ابعاد و کاربری متفاوت هستند.برای مطالعه بیشتر در باره آن به صفحه کانکس چیست مراجعه فرمائید.

کانکس

فرق کانکس و کانتینر

کانکس برای استفاده انسان در فضای داخلی آن طراحی و تولید می گردد اما کانتینر برای حمل محصول و کالا ها ساخته می شود.کانکس با توجه به کاربری دارای امکانات و ابعاد متفاوتی است اما کانتینر معمولا دارای دو سایز 20 فوت و 40 فوت می باشد.( البته ابعاد 10 فوت و 50 فوت آن نیز وجود دارد که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد) بدنه کانتینر فقط از یک لایه ورق فولادی به ضخامت دو میلیمتر می باشد اما کانکس دارای بدنه خارجی از انواع متریال ها به همراه عایق بندی و دیوار پوش داخلی است.از آنجایی که کانتینر برای حمل محصول طراحی شده فاقد پنجره و درب نفر رو می باشد در حالی که کانکس دارای درب و تعدادی پنجره می باشد.ظاهر کانتینر جهت استفاده در فضای درون شهر مناسب نمی باشد در حالی که کانکس دارای ظاهری آراسته همراه با نور پردازی های متفاوت می باشد.کانتینر فاقد سیستم برق کشی و تهویه هوا بوده در حالی که یک کانکس علاوه بر سیستم برق کشی و روشنایی می تواند دارای سرویس بهداشتی ،آشپز خانه ، اتاق استراحت ،سیستم تهویه هوا و کولر باشد.

فرق کانکس و کانتینر

خلاصه مطلب
کانتینر به علت دارابودن بدنه و اسکلت بندی فولادی برای استفاده به عنوان انبار و جاهایی که سازه تحت مراقبت نیست مانند حاشه جاده و یا انبار داخل یک توقفگاه گزینه مناسبی می باشد اما کانکس برای استفاده انسانی مانند کاربری های اداری و دفتر ، اسکان پرسنل یک پروژه ، کیوسک روزنامه فروشی ، دفاتر
کارخانه جات گزینه مناسبتری نسبت به کانتینر می باشد.

کاربرد کانتینر

همانطور که گفته شد کاربرد اصلی کانتینر در حمل و نقل های دریایی برای حمل محصولات مختلف داخل آن است اما از آنجایی که امروزه کانتینر داخل شهرها نیز جای بازکرده با ایجاد تغییراتی روی آن کاربری های مختلفی برای آن ایجاد شده.
از آنجایی که کانتینرها استحکام و طول عمر بالایی دارند برخی ترجیح می دهند تا بجای استفاده از کانکس ، با صرف کمی هزینه و ایجاد تغییرات از لحاظ عایق بندی و زیباسازی نمای آن از آنها به عنوان کانتینر ویلایی ، کانتینر نگهبانی ، کانتینر انباری و ... استفاده کنند.
کانتینر از ورق های فولادی با ضخامت 2 میلیمتر ساخته می شوند و هیچ عایق بندی ای در آنها صورت نمی گیرد.در تغییر کاربری آن عایق بندی بدنه و سقف انجام می شود و بعد از آن طراحی نمای داخلی و بیرونی آن صورت می پذیرد و با توجه به نوع استفاده آن درب نفررو و پنجره های بازشو و نورگیر به آن اضافه می شود و حتی در کانتینرهای مسکونی امکانات رفاهی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی و نورپردازی های لازم نیز اضافه می گردد.
یکی از مهمترین کاربردهای کانتینر استفاده از آن به عنوان انباری است.در پروژه های عمرانی و معدنی که معمولا ممکن است یک پروژه بیشتر از 5 سال طول بکشد اغلب برای حفظ و نگهداری تجهیزات از کانتینر به جای کانکس استفاده می کنند.چراکه کانتینرها در سخت ترین شرایط آب و هوایی کاملا مقاوم بوده و کمترین استهلاک را دارد.

سوالات متداول درباره این مطلب
آیا می توان کانکس و کانتینر را در مواردی به جای یکدیگر استفاده کرد؟
در پاسخ هم می توان گفت خیر و هم می توان گفت بله . بطور مثال اگر بخواهید ظرفیت باری که به کانتینر زده می شود را در یک کانکس بارگیری کنید قطعا نخواهد شد و سازه به احتمال زیاد دفرمه می شود و اگر بخواهید بارگیری و حملی را با کانکس انجام دهید هم اصلا کشتی رانی هیچ کشوری چنین اجازه ای به شما نخواهد داد چرا که این سازه برای کاربری حمل کالا نیست. اما اگر بخواهیم از کانتینر به جای کانکس استفاده کنیم و به عنوان یک دفتر اداری یا محل سکونتی استفاده کنیم ، در صورت ایجاد برش های لازم جهت نصب درب و پنجره (مطابق نمونه ای که در تصویر زیر مشخص است) و همچنین نیاز های اولیه مانند برق کشی و عایق کردن سقف و دیواره ها این امر میسر خواهد بود ، فقط دقت بفرمائید که پس از ایجاد برش برای نصب پنجره ها دیگر این کانتینر به هیچ عنوان برای استفاده در حمل و نقل کالا مورد استفاده از طرف کشتی رانی نخواهد بود و تا آخر می بایست به عنوان یک کانکس مورد استفاده قرار گیرد.
کانتینر کانکس

آیا می توان از کانتینر برای ساخت خانه یا ویلا استفاده کرد؟
درواقع کانتینر ها به دلیل ساختار مقاوم و فرم مستطیلی شکل آنها در برخی موارد برای ساخت خانه های موقت  یا خانه باغ با ایجاد تغییراتی در ساختار آنها در کشور های مختلف استفاده می شود و با نام خانه های کانتینری شناخته می شود. اما از آنجایی که بدنه آنها بصورت یکپارچه از آهن سنگین بوده در اقلیم ایران که در بیشتر روزهای سال میانگین درجه هوا بالا و گرم می باشد، بهتر از از کانکس ویلایی که عایق بندی مناسبی دارد استفاده شود چرا که خنک کردن خانه های کانتینر در تابستان مستلزم صرف انرژی زیاد بوده ضمن اینکه در زمستان نیز اتلاف انرژی بسیاری دارد.

آیا تولید کنندگان کانکس، کانتینر نیز تولید می کنند؟
خیر. کانتینر توسط شرکت های بین المللی خاصی و تحت استاندارد های خاصی تولید می گردد که باعث گردیده تولید کنندگان آن محدود به چند کشور خارجی شود. اما معمولا در ایران سازندگان کانکس در کنار کار خود به خرید و فروش کانتینر های خارجی نیز می پردازند و همین امر باعث گردیده تا در مواقعی برای افراد تشخیص کانکس و کانتینر دشوار شود و از نام آنها به جای یکدیگر استفاده کنند.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 


تمامی حقوق محفوظ است