کانکس مقاوم

کانکس مقاوم

کانکس مقاوم
اشتراک گذاری :

کانکس مقاوم همانگونه که در مقدمه گفته شد کانکسی می باشد که در تولید آن استاندارد های بین المللی ساخت و تولید رعایت شده باشد و در برابر شرایط مختلف جوی مانند طوفان و سرمای شدید ، تابش مستقیم خورشید و حتی در اثر برخورد ماشین آلات مقاومت خوبی از خود نشان داده و پایدار در محل خود باقی بماند.این مقاومت و بررسی مسائل مربوط به آن امریست که می بایست در مرحله پیش تولید به آن رسیدگی شود که در ادامه همین مطلب به مهمترین آیتم های آن خواهیم پرداخت.از طرفی در برخی مواقع شرایط یا کاربرد خاصی برای کانکس مد نظر است که می بایست برای همان منظور مقاوم سازی شود که این مورد نیز در ادامه آمده است.

ساخت کانکس مقاوم

در ابتدا برای ساخت یک کانکس مقاوم می بایست تمامی جوانب از جمله مقاومت در برابر گرما ، سرما و همچنین دوام آن در طی سالیان مورد بررسی قرار گیرد که در واقع گام اول را طراحی و آنالیز های محاسباتی توسط مهندسین متخصص شکل می دهد.طراحی سازه باید بگونه ای باشد که بار کلی سازه بخوبی از طریق ستون ها به شاسی و از شاسی به زمین انتقال پیدا کند و در صورتی که در طراحی آن از کنسول های بزرگ استفاده می شود نصب مهاربند هایی برای نگهداری کنسول الزامی بوده.دهانه های مجاز برای یک کانکس مقاوم 3.5 متر برای سقف صاف و حداکثر 5 متر برای سقف شیب دار می باشد و برای دهانه های بزرگتر می بایست از سازه خرپا برای مقاومت سقف استفاده نمود،البته دهانه 6 متر در شیب های دوطرف بشرط استفاده از استراکچر سنگین مثل ناودانی برای تیر ها بلا مانعه می باشد.

اسکلت کانکس مقاوم

اسکلت و شاسی کانکس نقش بسیار مهمی در مقاومت آن دارند.شاسی می بایست از تیر آهن های نمره 18 یا 16 باشد که بصورت دور کلاف توسط جوش ممتد با دستگاه های استاندارد به یکدیگر متصل شوند و اسکلت نیز با پروفیل های آهنی طبق نقشه محاسبات به شاسی جوش شود.نوع پروفیل های اسکلت بسته به نوع بارگزاری روی آنها متفاوت بوده و در زمان طراحی می بایست نوع پروفیل هر قسمت مشخص شود ، برای جلوگیری از پیچیدگی و دفرمه شدن کانکس مقاوم در هنگام بارگیری و جابجایی می بایست در هر چهار طرف اسکلت آن بادبند هایی طبق نقشه محاسبات نصب گردد که در هنگام بلند شدن سازه از روی زمین توسط قلاب های متصل به ستون ها بخشی از انتقال نیرو را به عهده بگیرند. پس از اتمام مراحل جوشکاری اسکلت و نحوه جوش ها می بایست توسط مهندس ناظر بازدید و تائید کتبی گردد و پس از کسب تائید تمام اسکلت برای جلوگیری از فرسایش می بایست با دودست ضد زنگ پوشش داده شود.

درب و پنجره کانکس مقاوم

درب و پنجره مورد استفاده در یک کانکس مقاوم می بایست طبق کاربری و محل مورده استفاده آن انتخاب گردد. بطور مثال برای کاربری فروشگاهی درب شیشه ای گزینه مناسب تری نسبت به درب آلومینیوم و در مناطق گرم درب یو پی وی سی مناسب تر از درب شیشه ای می باشد.البته در کانکس فروشگاهی نیز درب شیشه ای را می بایست با حفاظ یا کرکره برقی پوشش داد.ابعاد آنها باید طبق نقشه و در محل های مشخص شده نصب گردد تا در کاربری کانکس تداخلی ایجاد نگردد.شاید مهمتر از جنس درب ، جنس و نوع چهارچوب آن باشد که می بایست از کلاف مقاوم و محکمی برخوردار بوده تا باعث استواری درب و پنجره گردد و همچنین توان تحمل با و فشار حفاظ را داشته باشد.استفاده از پیچ یا جوش حفاظ ها در یک کانکس مقاوم به بدنه توصیه نمی گردد و بهتر است بازشو ها دارای کلاف آهنی مستقلی برای این کار باشند.
کانکس مقاوم

نازک کاری کانکس مقاوم

برای نصب ورق بدنه ها بسته به اینکه سازه از نوع ساندویچ پانل یا ورق گالوانیزه و یا کامپوزیت آلومینیومی باشد متفاوت است اما برای نصب ساندویچ پانل استفاده از ناودانی هایی به ضخامت 2 میلیمتر و اتصال آنها به وسیله جوش به اسکلت و برای نوع های دیگر اتصال به وسیله پیچ های خودکار و یا پرچ های فولادی برای کانکس مقاوم توصیه میگردد. فاصله میان پرچ ها و پیچ ها نباید از حد استاندارد بیشتر باشد و پرچ های مورد استفاده می بایست حتما از نوع فولادی و استاندارد صنعتی باشد.همچنین فواصل بین قید های فرعی که بدنه خارجی به آن تکیه می کند بایستی به گونه ای باشد که جداره خارجی به آن تکیه کرده و با فشار دست در نقاط مختلف شاهد فرو رفتگی بدنه خارجی نباشیم ، البته این موضوع تا حدی نیز به جنس ورق بدنه نیز مرتبط خواهد بود که در نوع معمولی پیشنهاد می شود حداقل ضخامت ورق بدنه 50% میلیمتر از نوع فولادی گالوانیزه شده با پیش رنگ کارخانه ای باشد.

مقاوم سازی کانکس

همچنین ممکن است بنا به نیاز بخواهیم مقاوم سازی کانکس را برای منظور خاصی یا نقطه خاصی انجام دهیم . مثلا وقتی بخواهیم یک تانکر آب با ظرفیت 2000 لیتر را روی سقف کانکس کلبه ای قرار دهیم نیاز است که پیش بینی های آن در ابتدا و در هنگام محاسبه اسکلت انجام شده باشد تا بار حاصل از وزن تانکر بخوبی به زمین انتقال پیدا کند.یا ممکن است بخواهیم سازه در برابر دمای بالایی برای انجام فعالیت های آزمایشگاهی یا مواد اسیدی مقاوم سازی شود که این مورد نیز امکان پذیر بوده به شرطی ک در ابتدا و در محاسبات آمده باشد در غیر این صورت مقاوم سازی سازه برای اینگونه موارد پس از اتمام سازه معمولی یا اصلا امکان پذیر نبوده و یا مستلزم شکافتن بخش زیادی از کار و صرف هزینه های مازاد خواهد بود.

از دیگر نکات مهم برای یک کانکس مقاوم نوع کف آن است که یا سرامیک و یا تخته بوده که در صورت انتخاب تخته می بایست حتما از نوع ضد آب و با حداقل ضخامت 18 میلیمتر باشد که توسط پیچ به کف اسکلت متصل می شود.در این روش نباید فاصله پیچ ها از حد استاندارد یعنی حدود 10 سانتیمتر بیشتر باشد و پس از اتمام کار کفپوش طرح داری که دارای مقاومت زیاد در برابر سائیدگی است روی آن نصب گردد.اگر کف کانکس مقاوم از نوع سرامیک باشد می بایستی ابتدا کل کف اسکلت توسط ورق های فولادی گالوانیزه شده با طرح سینوسی مطابق روش عرشه فولادی در ساختمان سازی پوشیده و سپس روی آن بتن یا ملات ماسه سیمان اجرا و در نهایت سرامیک روی آن نصب گردد.البته این روش موجب افزایش بسیار زیاد وزن کانکس مقاوم می گردد که بهتر است در ابتدا محاسبات آن انجام شده باشد.
 

ویژگی های کانکس مقاوم

همانطور که گفته شد در تولید کانکس مقاوم از مرحله ساخت شاسی و اسکلت تا مرحله ظریف کاری باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا کانکس بتواند در برابر همه آسیبهای ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و عوامل بیرونی مثل برخورد اجسام سخت به کانکس مقاومت داشته باشد. در یک جمع بندی کلی به چند ویژگی اصلی ویژگی های کانکس مقاوم می پردازیم: .

1.  مقاومت در برابر زلزله : استفاده ازآهن آلات سنگینو جوشکاری ممتد و استاندارد در فواصل استاندارد باعث می شود تا استراکچر اصلی تحت تاثیر زلزله قرار نگرفته و استحکام خود را حفظ کند.
2. مقاومت در برابر آتش سوزی : در ساختار کانکس مقاوم حتی الامکان از مصالح و متریالی استفاده می شود که نسوز و یا کندسوز باشد مثل استفاده از مواد پلی اورتان در عایق بندی.
3. مقاومت در برابر سرما و گرما: این ویژگی در کانکس مقاوم با عایق بندی اصولی و درست جداره های اصلی بدنه و سقف محقق می شود. همچنین استفاده از رنگ اتومبیلی درجه یک و متریال با رنگ الکترو استاتیک از لحاظ دوام زیبایی نمای آن.
4. مقاومت در برابر طوفان : این ویژگی کانکس مقاوم ارتباط مستقیم با وزن کانکس دارد که حتما باید از مصالح قوی و سنگین استفاده شود نصب اصولی و صحیح کانکس در محل تسکان خود بسیار حائز اهمیت است..
5. مقاومت در برابر رطوبت : پوشش کامل اسکلت توسط ضدزنگ و اپوکسی باعث می شود تا کانکس در مناطق شرجی و مرطوب مثل شمال و جنوب کشور و همینطور استفاده کانکس با کاربری هایی مثل اتاق تمیز یا سرویس بهداشتی که برخورد مستقیم با آب دارد به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد.


گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 


تمامی حقوق محفوظ است