جابجایی کانکس

جابجایی کانکس

جابجایی کانکس
اشتراک گذاری :

جابجایی کانکس و ابعاد استاندارد قابل حمل آن یکی از آن دسته مسائلی است که هر خریداری نیاز دارد تا اطلاعاتی در باره آن داشته تا بعد از خرید کانکس برای جابجای و حمل از محل تولید به محل مورد نظر خود شرایط را مورد برسی قرار دهد.از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله به برسی مهمترین نکات در هنگام جابجایی کانکس و ابعاد استاندارد و اصول جابجاجایی آن بپردازیم.

به طور کلی جابجایی کانکس در دو حالت انجام می شود:
1.بارگیری و حمل با جرثقیل و تریلی
2.حمل و جابجایی توسط محورها و چرخ  ها

حالت اول زمانی است که کانکس به صورت یکپارچه توسط جرثقیل بارگیری و با کفی تریلی و کامیون انتقال پیدا می کند. در این حالت کانکس به وسیله قلابهایی که روی سقف آن تعبیه شده بارگیری می شود و روی کامیون یا تریلی قرار میگیرد و سپس حمل می گردد.تعداد قلابها و همینطور ضخامت آنها بستگی به ابعاد و وزن کانکس دارد مثلا برای کانکس های نگهبانی در ابعاد 1/5*1/5 یا 2*2 و... تعداد دو قلاب و برای کانکس های بزرگتر مپلا اداری در ابعاد 2.4*12 و بزرگتر که وزن کانکس افزایش پیدا می کند 4 قلاب با بالاترین ضخامت نیاز است.

ابعاد استاندارد برای جابجایی کانکس

برای جابجایی کانکس مهمترین مسئله ابعاد آن بوده که طول آن حداکثر 12 متر بصورت استاندارد و عرض پشت تا پشت سازه نباید بیشتر از 2.5 متر باشد و به همین خاطر با توجه به بیرون زدگی سقف یا در هنگام نصب حفاظ پنجره ها که کمی عرض سازه را افزایش می دهد ، عرض استاندارد کانکس 2.4 متر تولید می شود. اما در برخی موارد ما به عرض بیش از این نیاز داریم تا بتوان سازه ای مسکونی یا دفتر اداری با عرض مناسبی داشته باشیم که در آن صورت به ترتیب شرایط افزایش ابعاد برای جابجایی کانکس به این صورت بوده که عرض بیش از 2.5 متر تا 3.5 متر ترافیکی محصوب می شود که در پایانه حمل و نقل می بایست برای آن مجوز بار ترافیکی صادر شود و اخذ این مجوز باعث افزایش 60% کرایه حمل آن می گردد و اگر عرض پشت تا پشت کانکس بیش از 3.5 متر تا 4.5 متر باشد می بایست توسط یک خودروی سواری و بیش از 4.5 متر تا 6 متر توسط دو خودروی سواری از مبدا تا مقصد اسکورت شود.در صورت اخد مجوز پلیس راه مسیر را برسی و بهترین آن را برای حمل سازه مشخص کرده و با دریافت هزینه صدور مجوز بار ترافیکی برای جابجایی کانکس ، اجازه حمل را می دهد.
نکته قابل توجه این است که هزینه صدور مجوز و اسکورت ها را می بایست صاحب با پرداخت نموده و از دیگر نکات مهم در این مورد سرعت حرکت تریلی که در حال جابجایی کانکس با عرض بیش از 3.5 متر اسکورت دار است نباید بیش از 30 کیلومتر در ساعت بوده و فقط در هنگام روشن بودن هوا طبق ساعات مشخص شده در برگه مجوزاجازه حرکت دارد.
جابجایی کانکس

حمل و جابجایی توسط محور و چرخ ها :

مخصوص کانکس هایی است گه به صورت مستمر و دائمی در حال جابجا شدن هستند مثل کانکس های فروشگاهی چرخدار که کاربر قصد دارد در ساعاتی که از آن استفاده نمی کند کانکس خود را به جای دیگری مثلا پارکینگ انتقال دهد و دوباره برای استفاده به محل قبلی بازگرداند و یا کانکس های کارگاهی چرخدار که در پروژه های بزرگ عمرانی و معدنی با پیشروی پروژه محل آن نیز مدام در حال تغییر است.
این نوع کانکس ها مجهز به محور و چرخ می شوند و جابجایی آنها توسط مالبند قوی که به خودروی کشنده متصل می شود انجام می گیرد .
تعداد محورها و چرخ ها نیز بستگی به ابعاد و وزن کانکس دارد که در صفحه کانکس چرخدار یا کانکس سیار بیشتر با توضیح این نوع کانکس پرداخته ایم


نکات مهم قبل از جابجایی کانکس

ابتدا در اولین گام می بایست محلی که میخواهیم سازه را در آن قرار دهیم برسی شود و در این برسی ها محل قرار گیری ، ارتفاع درب ملک یا سر در آن ،نحوه و جهت قرار گیری و نکاتی اینچنینی می بایست برسی شود و محل قرار گیری درب طوری باشد که درب کانکس رو به دیوار نباشد تا امکان ورود و خروج به داخل میسر گشته و همچنین خود سازه ایجاد مزاحمت در محوطه و رفت و آمد ها وسایل نقلیه و عابرین پیاده ایجاد نکند.از دیگر مسائل مورد اهمیت در این مرحله اینکه سازه جلوی دسترسی به کنترل تاسیساتی مانند کنتور برق ، شیر آتش نشانی ، کنتور آب و اینگونه تاسیسات را نگیرد.
در مرحله بعد می بایست مسیر مورد نظر از مبدا تا مقصد برسی شود تا هنگام جابجایی کانکس مانعی مانند درخت ، تیر برق ، تونل یا پل با ارتفاع کم اگر در مسیر وجود دارد برای آنها چاره ای اندیشیده شود.همچنین اگر مقصد یا مبدا دارای جاده فرعی باشند که عرض آنها از حد استاندارد کمتر بوده و یا حالت کوهستانی داشته و قابلیت حمل با ماشین های باری را نداشته باشد می بایست از قبل برسی و پیش بینی های لازم صورت پذیرد.
حمل و جابجایی کانکس
نکته پایانی در باره جابجایی کانکس نیز وزن آن است که می بایست متناسب با وزن کل سازه جرثقیلی با همان قدرت انتخاب شود چرا که وزن سازه ها با یکدیگر متفاوت بوده و نمونه های کانکس کارگاهی سبک در ابعاد 2.56 را به راحتی با جرثقیل های 4 تن می توان جابجا کرد اما ابعاد بزرگ یا نوع هایی که دارای کف سرامیک و ملات ماسه سیمان هستند از وزن بالایی برخوردار بوده که نیاز مند جرثقیل های 20 و گاها 30 تن و حتی قدرتمند تر نیز می باشند. اگر فاصله تریلی تا محل تخلیه زیاد باشد مانند زمانی که می خواهیم از داخل کوچه کانکس را از کف تریلی بلند کرده و پس از عبور از دیوار ، داخل حیاط بگزاریم می بایست حتما از جرثقیل هایی سنگین تر از حالت معمول استفاده شود تا بتواند دکل خود را تا چند متر باز کردهو سازه را در محل خود قرار دهد.
در صورتی که بعلت محدودیت هایی که در بالا گفته شد امکان جابجایی کانکس و جود نداشته باشد می بایست کانکس دمونتاژ و بصورت تکه های جدا از هم حمل و در محل جدید دوباره به یکدیگر متصل شوند که اگر این موارد در هنگام ساخت پیش بینی شده باشد باید نقاطی جهت جدا شدن و اتصال مجدد سازه ها به یکدیگر از قبل در آن تعبیه شده باشد.
سوالات متداول در باره جابجایی کانکس
آیا می شود با خود جرثقیل سازه را حمل نمود تا نیاز به هماهنگی دو جرثقیل نباشد؟
خیر . حمل سازه با جرثقیل حتی در حد یک کانکس نگهبانی کوچک ممنوع است و در صورت مشاهده پلیس حتما جرثقیل را با سازه به پارکینگ ارسال می کند که نتنها باعث صرفه جویی نمی گردد بلکه چند روزی ترخیص مجدد آن از پارکینگ زمانبر و هزینه های جریمه نیز باید پرداخت شود.
گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است