راهنمای خرید کانکس | نکات مهم خرید کانکس

نکات مهمی که در هنگام خرید کانکس باید بدانیم

نکات مهمی که در هنگام خرید کانکس باید بدانیم
اشتراک گذاری :

خرید هر کالایی امروزه با افزایش تولید کنندگان و فروشندگان به علاوه پیشنهادات و ویژگی های متفاوت هرکدام در مقایسه با دیگری  تبدیل به امری وسواسی گردیده و نیاز به هوشمندی ویژه یا داشتن اطلاعات کافی در مورد کالای موردنظر می باشد. البته نقش تبلیغات نیز در پیچیده کردن این امر نیز کم نبوده چرا که تشخیص صحت شعار های تبلیغاتی خود نیاز به بررسی و تحقیق داشته. حال از آنجایی که کانکس یک کالایی بوده که ما بطور مداوم خرید نداشته ایم ، اطلاعات صحیح و مورد اطمینان در مورد خرید آن کم بوده که خود خرید این کالا را سخت تر میکند. از این رو در این مطلب بر آن شدیم تا مهم ترین نکات در هنگام خرید کانکس و سازه های پیش ساخته را که می بایست شما بدانید را به تفکیک تشریح کنیم با امید بر اینکه راهنمایی درست در اختیار شما قرار دهد و شما بتوانید محصولات مختلف را با اطلاعات صحیح با یکدیگر مقایسه کنید.

راهنمای خرید کانکس

نکات مهم قرارداد یا پیش فاکتور کانکس: از آنجایی که کانکس متشکل از ترکیب مصالح مختلف و تجهیزات متفاوتی بوده نیاز است که شما در هنگام بررسی مشخصات فنی یا پیش فاکتور فروشنده به نکات زیر توجه نموده و اطمینان حاصل فرمائید که تمامی این موارد برای شما شفاف سازی شده است چرا که تغییر در نوع یکی از این موارد یا حتی تغییر در کیفیت یکی از آنها تاثیر بسیار زیادی هم بر روی قیمت و هم طول عمر سازه خواهد داشت که تشخیص تفاوت آنها در نگاه ابتدایی یا از روی تصویر ارسالی بدون اگاهی از مشخصات فنی سازه غیر ممکن می باشد.
1. نوع شاسی : معمولا شاسی کانکس از نوع تیر آهن بوده که می بایست نمره تیر آهن در آن قید شود و اینکه آیا بصورت دور کلاف اجرا گردیده یا فقط دو قید موازی در کف کار شده . ( در برخی کانکس های ارزان قیمت ممکن است بجای تیر آهن از قوطی استفاده شود). معمولا در سازه های پیش ساخته از تیر آهن نمره 12و 14و 16 و 18 بنا به کیفیت استفاده می شود.
2. نوع اسکلت : معمولا اسکلت کانکس از پروفیل آهنی بصورت اتصال با جوش الکتریکی بوده که می بایست مقطع پروفیل و ضخامت آهن آن مشخص شود. بطور مثال پروفیل در ابعاد 40*40 میلیمتر با ضخامت 2 میلیمتر
3. نوع درب و پنجره : درب و پنجره در کانکس می تواند بسته به کیفیت کار از نوع آلومینیوم تک جداره ، UPVC دوجداره یا آلومینیوم سنگین دوجداره باشد.
4. نوع مصالح کفسازی : بطور معمول کف از نوع تخته بوده که می بایست جنس تخته مشخص شده باشد. مثلا تخته نئوپان یا MDF یا تخته چند لایه. البته در برخی موارد کانکس با کف سرامیک با شرایط خاص نیز تولید می گردد.
5. عایق جداره ها : عایق جداره های کانکس در نوع های ساندویچ پانل از نوع پلی اورتان تزریقی و در نوع های معمولی می تواند از نوع پشم سنگ ، پلی استایرن یا فوم رول و یا ترکیبی از دو عایق باشد که ضخامت آن معمولا 4 سانتیمتر بوده اما تا 8 سانتیمتر قابل ارتقاع است.
6. پوشش خارجی بدنه : معمولا پوشش خارجی دیواره ها و سقف کانکس از نوع ورق فولادی گالوانیزه شده با رنگ الکترواستاتیک است که ضخامت ورق آن بسته به نوع کیفیت کار از 25% میلیمتر تا 70% میلیمتر متغییر می باشد.
7. پوشش داخلی : اگر چه در گذشته از مصالح مختلفی برای پوشش داخلی دیواره های کانکس استفاده می شد اما امروزه غالب اصلی دیوار پوش های PVC قابل شستشو بوده که سه نوع اصلی سفید صدفی(خام) ، طرح دار چاپی و طرح دار روکش دار می باشند. البته در موارد خاص جایگزین هایی مانند ورق استیل برای موارد بهداشتی یا گچ برگ به همراه کاغذ دیواری وPVC های ضد ضربه نیز وجود دارد.
8. سیم کشی : در حالت معمول کانکس داری سیم کشی بصورت روکار از طریق داکت های استاندارد به همراه جعبه تقسیم و فیوز مینیاتوری بوده که شامل کلید و پریز برق به همراه سیم کشی تلفن می باشد . نوع سیم نیز در حالت معمول 1.5 و 2.5 افشان بوده ولی در کاربری های صنعتی ممکن است از سیم یا کابل 4 و 6 به همراه جعبه برق صنعتی نیز استفاده شود.
9. کفپوش :  کفپوش کف کانکس معمولا از نوع مشمع بصورت رول و طرح دار می باشد که البته بنا به سفارش قابل جایگزینی با لمینت پارکت و یا گزینه های دیگر می باشد.
10. قلاب : بطور معمول در سازه های کوچکتر از 6 متر طول، 2 قلاب و بزرگتراز 6 متر طول، 4 قلاب می بایست جهت بارگیری سازه بر روی سقف آن تعبیه شده باشد.
11. اتصال جزئیات : برای اتصال جزئیات و اجزای کانکس به یکدیگر در گذشته از پرچ های فولادی استفاده می شد که امروزه در اکثر موارد استفاده از پیچ های سرمته ای جایگزین آن شده است.

12. محل تحویل : بطور معمول وقتی شما یک کانکس را درب کارخانه سازنده خریداری می کنید هزینه بارگیری و حمل تا مقصد و تمامی مسئولیت آن به عهده شما بوده مگر اینکه توافقات دیگری صورت گرفته باشد و یا کار از ابتدا در محل خریدار اجرا گردد.
13. زمان تحویل : زمان ساخت و تحویل سازه می بایست در ابتدا به خریدار بصورت کتبی اعلام شود.
14. نظارت : هر خریدار کانکس مجاز است که در هر مرحله ای از روند تولید بنا به صلاح دید خود با هماهنگی سازنده بر فرایند تولید سازه خود نظارت داشته تا از کیفیت اجرای مراحل زیر کار و صحت مصالح قید شده در پیش فاکتور اطمینان حاصل نماید.
نکته 1 : اگر کانکس دارای متعلقات جانبی نظیر سرویس بهداشتی یا آشپز خانه باشد می بایست جزئیات آنها مانند گاز ، هود ، سینک ، نوع کابینت فلزی یا MDF ، روشویی ، شیر آلات و نحوه لوله کشی ، فن تهویه ، ایرانی یا فرنگی بودن سرویس مشخص شده باشد.
نکته 2: برخی موارد مانند حفاظ درب و پنجره ها که بصورت سفارشی نصب می گردند نیز می بایست مشخص شود. مثلا حفاظ آکاردئونی یا فرفورژه یا از نوع پروفیلی

قیمت یا کیفیت :" کانکس خوب کانکسی هست که ارزون باشه، فقط ارزون باشه ". بله این عباراتی هست که معمولا بسیاری از ما هنگام خرید کانکس جز اولویت های خود قرار داده و همین منجر به خرید اشتباه ما می گردد. حال آیا واقعا قیمت و کیفیت دو شاخصه متقابل بوده و هر سازه با کیفیتی قیمتی بالا دارد؟ در پاسخ این پرسش باید گفت که خیر و این جمله می بایست اینگونه ترجمه شود که کیفیت مطلوب و قیمت متناسب با کیفیت. حال اینکه کیفیت مطلوب چیست خود تعریفی جدا داشته که ما در اینجا به این گونه تعریف می کنیم : کیفیت مطلوب یک کانکس یعنی دارای طول عمر متناسب و از هر لحاظ هماهنگ با کاربری مورد نظر ما بدون افت کیفیت در طول مدت زمان استفاده . 
خب اینگونه که از تعریف بالا بر می آید سازه می بایست با کاربری که ما مد نظر داریم هماهنگ بوده چه از لحاظ کیفی و چه کمی. پس در مواقعی که ما برای یک استفاده چند ماهه به دنبال خرید کانکس هستیم می بایست سازه ای با کیفیت پائین تر و قیمت متناسب با استفاده چند ماهه خود تهیه کرده و اگر به دنبال یک سازه لوکس با مصالح بسیار مقاوم که برای استفاده بیش از ده سال طراحی و ساخته شده برویم پول خود را دور ریخته ایم چرا که قیمت کانکس های این دسته معمولا رنج بالاتری داشته و برعکس زمانی که به دنبال خرید یک سازه برای استفاده مسکونی هستیم مانند یک ویلا که امکان دارد خود و خوانواده ساعات و روز های زیادی را در شرایط مختلف آب و هوایی داخل کانکس سپری کنیم می بایست طول مدت استفاده ، نوع عایق بندی و پرت انرژی ، نحوه سیستم گرمایشی و سرمایشی و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر که پیش تر در این مطلب بیان گردید را مد نظر قرار دهیم. البته نقش یک مشاوره خوب و بی طرف در انتخاب صحیح کم بنوده که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
مشاوره خرید کانکس

مشاوره خرید کانکس

همه ما از اهمیت داشتن یک مشاور و راهنمای خوب در انجام هر کاری مطلع هستیم و اینکه چطور یک مشاور دلسوز می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های ما شود را می دانیم. نکته اینجاست که مشاور می بایست در ابتدا به اندازه کافی متخصص و مجرب در حوزه مربوطه بوده و از طرفی جانب ما باشد نه صرفا به عنوان یک فروشنده، تا ما بتوانیم تمامی مسائل از جمله مسائل مالی و بودجه و انتظارات خود از سازه را بیان تا ایشان بتواند بهترین گزینه متناسب با بودجه و نیاز ما را به ما پیشنهاد دهد.از این رو جالب است بدانید برای تهیه سازه پیش ساخته نیز خدمات مشاوره خرید کانکس توسط گروه مهندسین راه کوشش بصورت تلفنی و حضوری به خریداران بصورت رایگان ارائه می گردد. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی فقط کافی است با دفتر فروش تماس گرفته و برای مشاوره حضوری نیز فقط کافی است از یک روز قبل وقت مشاوره رزرو نمائید.

مشاوره خرید کانکس در محل

در برخی موارد نیاز است که محل نصب سازه یا محلی که قرار است سازه در آن اجرا شود مورد بررسی های فنی قرار گرفته و مواردی نظیر مسیر ، محل نصب یا ساخت کانکس ، شرایط اقلیمی و دیگر مواردی که قبل از اجرا می بایست به آنها توجه شود ارزیابی فنی شود. در این حالت می توانید درخواست بازدید حضوری از محل توسط کارشناس دهید. اگر چه بازدید حضوری در سیستم کانکس راکو رایگان نبوده و مستلزم پرداخت هزینه ناچیزی جهت بازدید از محل و کارشناسی و ارائه مشاوره حضوری بوده اما به دلیل اینکه بسیاری از موارد و خطا های احتمالی در این حالت برطرف می گردد اکیدا از طرف ما توصیه می گردد و هزینه آن با توجه به مزایای آن و صرفه جویی های بعدی که این بازدید به ارمغان می آورد قابل چشم پوشی است. برای این منظور می توانید زمانی که برای شما مناسب است را به دفتر ما اعلام نموده و کارشناس ما با شما تماس گرفته و پس از هماهنگی در زمان اعلام شده جهت ارائه مشاوره و کارشناسی در محل شما حاضر خواهد بود.

خلاصه مطلب
در پایان به عنوان جمع بندی مهمترین نکاتی که برای خرید یک کانکس نیاز دارید به این ترتیب بوده که ابتدا ابعاد و نوع سازه ای که نیاز دارید بطور مثال نوع نگهبانی ، اداری ، کانکس ویلایی و مسکونی و یا کارگاهی را مشخص نموده و سپس در ابتدا اقدام به گرفتن اطلاعات اصلی که در ابتدای این مطلب آورده شده پرداخته و قیمت ها را با در نظر گرفتن مشخصات فنی با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید گزینه متناسب با بودجه و کاربری خود را داشته باشید. به عنوان نکته آخر نیز توصیه ما این است که در نهایت از تولید کنندگانی خرید کنید که اولا مشاوره کامل و صادقانه ای به شما ارائه نمایند و ثانیا درای سابقه کار و اعتبار ویژه ای در این صنعت باشند تا مطمئن باشید که سالها بعد نیز جوابگوی تماس شما و آماده ارائه خدمات پس از فروش به شما خواهند بود.

نظر خود را در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید چرا که نظر شما برای ما مهم است و در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

سوالات متداول در باره نحوه خرید کانکس به همراه جواب آنها در ادامه آمده است . 

1. برای خرید کانکس چقدر باید در ابتدا ودیعه یا پیش پرداخت داد؟
این مبلغ معمولا بصورت درصدی و بسته به میزان مبلغ و نوع کار متفاوت است. مثلا برای خرید کانکس آماده شما کل مبلغ را می بایست در هنگام خرید پرداخت و سازه را تحویل بگیرید اما هنگام سفارش ساخت کانکس که قرار است سازه اختصاصی برای شما تولید شود دو روش کلی وجود دارد که یا به سه قسط 33 درصدی تقسیم (33% هنگام سفارش - 33% پس از پیش رفت بخش از کار و 33% در هنگام تحویل) می شود و یا دو قسط (60% ابتدا و 40% هنگام تحویل)  که بیشتر در مبالغ پائین تر استفاده می شود.

2. کجا میشه نمونه های کانکس های ساخته شده رو از نزدیک قبل از خرید ببینیم؟
معمولا تولید کنندگان کانکس محلی به عنوان نمایشگاه محصولات خود برای بازدید عموم دارند که با مراجعه به آدرس آنها می توانید نمونه های ساخته شده از قبل را دیده و از نزدیک هر آنچه تا کنون در عکس و کاتالوگ ها دیده اید را لمس نمائید. از آنجایی که این کار به بالا بردن درک شما از سازه بخصوص در کانکس ویلایی و مسکونی کمک شایانی می کند توصیه می کنم در صورت امکان زمانی را صرف کرده و از نزدیک سازه ها را بازدید کنید.

3. موقعیت ملک ما بگونه ای است که امکان تردد تریلی یا جرثقیل برای انتقال کانکس وجود ندارد.
در این حالت می بایست کانکس بصورت اجرا در محل باشد و مصالح برای ساخت فقط به محل شما منتقل و در آنجا ساخته خواهد شود. البته گزینه دیگر استفاده از کانکس هایی که قابلیت دمونتاژ دارند بوده که معمولا بخاطر محدودیت های ابعادی و هزینه های بالا توصیه نمی شوند.

4. اگر فروشنده فقط عکس و کاتالوگ به ما ارائه دهد چطور میشه نمونه ها رو از نزدیک دید؟
همانطور که در پاسخ پرسش های قبلی اشاره شد تمامی تولید کنندگان سازه های پیش ساخته دارای کارگاه مجهز و نمایشگاه محصولات هستند. چنانچه یک دفتر فروشی در مرکز شهر با ارائه صرفا کاتالوگ و عکس، نمونه کار ارائه کرده و آدرس کارخانه ای نداشته باشد بدین معناست که نقش واسطه گری داشته و از تولید کنندگان تهیه و به شما خواهد فروخت که به دلیل بالا بودن قیمت و یا نداشتن تخصص کافی این افراد، پیش نهاد میکنیم از تولید کننده گان بصورت مستقیم خرید کنید.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


قلی زاده تاریخ :۱۴۰۰/۱/۱ سلام توضیحات اهمیت نکات که عالی بودند،اما همیشه بین نظر و عمل فاصله/شکاف است که می بایستی هرچه کمتر باشد.به دیگر سخن آدمی باید آنچه بر زبان می آورد،بتواند بنویسد وسپس عمل کند!
کانکس راکو تاریخ :۱۴۰۰/۱/۳ سلام. ضمن عرض تبریک سال نو و آرزوی سلامت و پایداری خدمت شما ، در این رابطه خدمتتان عرض کنیم که تمامی پرسنل گروه مهندسین راه کوشش بطور مداوم در حال ارزیابی و دریافت بازخورد از خریداران بوده و برای کسب بالاترین امتیاز در رقابت هستند. اگر چه کسب نمره کامل در تمامی شاخصه ها و از تمامی مشتریان امری دشوار و نیازمند تلاش بسیار بوده اما مشتری مداری اولین دستور مدیران کانکس راکو به پرسنل خود و لازمه شروع به همکاری در این سیستم بوده و بنیاد گروه مهندسین راه کوشش را تشکیل میدهد و با اطمینان خدمتتان عرض میکنیم در سال های اخیر هیچ مشتری با کمتر از %87 رضایت در سیستم راکو ثبت نگردیده. ممنون
میثم تاریخ :۱۳۹۹/۱۱/۲۶ عجب . چه چیزایی در مورد کانکس تا حالا نمیدونستم . جالب بود
فرهاد تاریخ :۱۳۹۹/۱۱/۲۴ اطلاعات مفید و جالبی بود.ممنون بخاطر توضیح کاملتون
کانکس راکو تاریخ :۱۳۹۹/۱۱/۲۸ خوشحالیم که براتون مفید واقع شده
تمامی حقوق محفوظ است