ساخت انواع کانکس شیشه ای | کانکس تمام شیشه ای

کانکس شیشه ای

کانکس شیشه ای
اشتراک گذاری :

کانکس شیشه ای سازه ای پیش ساخته با جداره های شیشه ای می باشد که برای استفاده های مختلفی از جمله دفاتر لوکس اداری ، فروشگاهی و کافی شاپ یا پرورش گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.مقدار استفاده از سطوح شیشه ای در انواع این سازه ها متفاوت بوده و ممکن است فقط در یک ضلع و یا برای هر چهار ضلع باشد. دلیل این امر ایجاد دید مناسب به بیرون یا جذب حداکثری نور خورشید بوده که در برخی موارد برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید از شیشه های دودی برای این کانکس استفاده می شود. گاهی نیز دیواره هایی که به سمت نور جنوب است را از مصالح دیگری در نظر می گیرند تا درون سازه نور خورشید موجب اختلال فعالیت نگردد.

انواع کانکس شیشه ای

کانکس های شیشه ای یا سازه های پیش ساخته با جداره های بزرگ شیشه ای به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که این تقسیم بندی بر اساس مقدار سطوح شیشه ای بکار رفته در آنها بوده و عبارتند از :

1. کانکس با دیواره های شیشه ای

این سازه ها همانگونه که از نامشان مشخص است مانند کانکس های دیگر بوده با این تفاوت که جداره های شیشه ای آنها بزرگ و گاها تمامی سطح یک ظلع سازه را شامل شده و گاها بنا به نوع طرح ممکن است دو و یا هر چهار ضلع آن شیشه ای باشد و حتی تقسیم بندی و پارتیشن های داخلی نیز از نوع شیشه در نظر گرفته شده باشد. این دسته از سازه ها برای کاربری های اداری و عمومی مانند دفتر کار ، اتاق انتظار مراجعین ، کیوسک شو کردن محصولات ویژه ، آزمایشگاه، نمایشگاه و اتاق گفتگو معمولا استفاده می شود و کمتر در محیط های کارگاهی و صنعتی دیده می شوند.
کانکس شیشه ای

ویژگی ها : در این نوع از کانکس شیشه ای مساحت شیشه ها ، رنگ شیشه و نوع آنها بنا به سفارش قابل تغیر بوده و امکان نصب درب ریلی اتومات نیز در آنها وجود دارد.

2. کانکس های تمام شیشه ای

تفاوت اصلی این سازه ها با نوع قبلی این است که در کانکس های تمام شیشه ای علاوه بر دیواره ها یا پارتیشن های داخلی سقف سازه نیز از نوع شیشه و شفاف طراحی شده است. بیشتر استفاده این سازه برای مصارف گلخانه ای و کشاورزی جهت جذب حداکثر اشعه های مفید خورشید برای گیاهان بوده اما در برخی موارد کاربری هایی نظیر اتاق گفتگو ، آزمایشگاه و اتاق های اداری نیز دارد اما با این تفاوت که حتما می بایست از آنها در محیط داخلی و سرپوشیده استفاده شود و نقش آنها معمولا صرفا جهت ایجاد فیلتر صوتی یا جلوگیری از انتشار ذرات معلق بوده چرا که به دلیل شیشه ای بودن سقف ، در محیط های باز و بدون حائل یا سایه بان نمی توان از آنها برای کاربری های نظیر اداری استفاده کرد مگر در مکان هایی که ساختمان های بلند مانع از تابش مستقیم خورسید در تمامی ساعات روز می گردند. در چنین شرایطی مانند عکس زیر حتی می توان  از کانکس شیشه ای به عنوان فضای غذاخوری یک رستوران یا کافه نیز استفاده کرد.
کانکس شیشه ای
ویژگی ها : کانکس تمام شیشه ای بیشتر در محیط های داخلی و سرپوشیده استفاده می گردد اما در مکان هایی که آفتاب مستقیم وجود ندارد نیز می توان از آنها در محیط های خارجی استفاده نمود.

مشخصات کانکس شیشه ای

تنوع در نوع کاربرد کانکس شیشه ای باعث می شود تا نتوان یک مشخصات فنی ثابت را برای همه آنها در نظر گرفت چرا که محاسبات سازه ای برای ابعاد هرکدام و همچنین امکانات داخلی آنها متفاوت بوده اما استاندارد هایی وجود دارد که در هنگام طراحی کانکس با جداره های شیشه ای باید مد نظر قرار داده شود. مهمترین این نکات به ترتیب اولویت در ادامه آمده است.

اسکلت کانکس شیشه ای

مهمترین نکته در هنگام ساخت کانکس شیشه ای توجه به وزن شیشه و حالت شکننده بودن آن است. چرا که برای مقاومت جداره هاحتما باید از شیشه های سکوریت استفاده کرد و این شیشه ها معمولا وزن زیادی دارند. از این رو وزن کلی سازه افزایش یافته و برای جابجایی و اینکه در هنگام حمل و نقل کانکس دچار پیچیدگی نشده و حادثه آفرین نشود  برای ستون ها آهن آلات سنگین با ضخامت بالا در نظر گرفته می شود که به وسیله جوش ممتد استاندارد به یکدیگر متصل و تشکیل یک چهارچوب مستحکم برای نصب شیشه ها را میدهند.همچنین برای شاسی کف آنها استفاده از تیر آهن بصورت دورکلاف با قید های فرعی و میانی تیر آهن نیز پیش بینی می گردد.

امنیت کانکس شیشه ای

نکته دیگری که تمامی خریداران کانکس شیشه ای می بایست مدنظر قرار دهند بحث امنیت سازه در برابر سرقت می باشد چرا که در بسیاری از کاربری ها اشیا یا اسناد مهمی درون آنها قرار گرفته و با توجه به جداره های شیشه ای ممکن است مورد سرقت قرار گیرد. از این رو معمولا این نوع سازه در فضا هایی که تحت نظر نیروی حراستی قرار گرفته و یا در کل طول شبانه روز دوربین های مداربسته نیز سازه را تحت نظر دارند استفاده می شود. مانند داخل مجموعه ها ، بیمارستان ها ، محوطه شرکت ها و دانشگاه ها ، شهر بازی ها و مواردی از این دسته. بطور کل استفاده از کانکس شیشه ای بدون حفاظ در فضای بیرونی و بدون نگهبان امکان سرقت از آن را افزایش می دهد و از طرفی نصب حفاظ باعث مخدوش شدن زیبایی ظاهری کار می گردد و بهترین راهکار در چنین شرایطی نصب کرکره برقی بوده که البته افزایش هزینه های ساخت را به همراه خواهد داشت.
کانکس شیشه ای

کاربرد کانکس شیشه ای

این دلایل مختلفی برای طراحی و ساخت کانکس شیشه ای وجود دارد که مهمترین آنها ایجاد دید مناسب و پویا نمودن یک فضا می باشد. اما محدودیت هایی نیز در استفاده از این نوع سازه پیش ساخته نیز وجود دارد که باعث میگردد از آن در هر فضایی استفاده نشود، مانند فضا های کارگاهی و عمرانی  اما همچنان کانکس شیشه ای و فانتزی در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که مهمترین آنها عبارتند از :
1. کاربری دفاتر اداری
2. کانکس غرفه های نمایشگاهی
3. فضا های پذیرایی و رستورانی یا کافه
4. فضا های آزمایشگاهی
5. اتاق های کنترل
6. گلخانه و پرورش گیاهان
7. فروشگاه محصولات خاص
8. کیوسک های حراستی و اتاقک نگهبانی

کانکس شیشه ای
 

کاربری های که مناسب کانکس شیشه ای نیست

قبل از اقدام به تهیه یا سفارش ساخت کانکس شیشه ای لازم است به نکات زیر توجه فرمائید:
1. این سازه به دلیل دارا بودن جداره های شیشه ای در مقایسه با دیگر سازه ها دارای پرت انرژی بیشتری بوده و حتی در صورت دوجداره بودن شیشه ها نیز گزینه مناسبی برای شرایط اقلیمی سخت نمی باشد. از این رو اگر یکی از اولین اولویت های شما حفظ دمای محیط داخلی بوده و یا قصد استفاده از کانکس در مناطق سرد یا گرم و خشک را دارید پیشنهاد می کنیم از کانکس پانلی که کمترین میزان اتلاف انرژی را دارد استفاده نمائید.
2. در مکان هایی که امکان برخورد مصالح یا ماشین آلات وجود داشته مانند کارگاه های عمرانی ، استفاده از سازه های شیشه ای پیشنهاد نمی شود.
3. بطور معمول در هنگام جابجایی کانکس شیشه ای ، بخوصوص در ابعاد بزرگ با جام های شیشه ای بزرگ می بایست شیشه ها باز و پس از جابجایی مجددا نصب شوند. پس اگر کاربری شما بگونه ای است که ممکن است نیاز باشد تا سازه را بطور مدام جابجا نمائید این بازکردن و نصب مجدد شیشه ها هم برای شما زمانبر و هم هزینه بردار خواهد بود. از این رو بهتر است گزینه دیگری برای این منظور انتخاب نمائید.

کانکس شیشه ای

ابعاد کانکس شیشه ای
کانکس شیشه ای در ابعاد مختلفی قابل سفارش و ساخت است و این بستگی به کاربری آن دارد . در اینجا ابعاد کانکس شیشه ای را در چند کاربری مختلف مورد بررسی قرار داده ایم ، توضیح اینکه در تغییر دادن این ابعاد محدودیتی وجود ندارد و صرفا اندازه هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند را ذکر کردیم.

یکی از کاربردهای کانکس شیشه ای ، کانکس نگهبانی است انتخاب این نوع کانکس در شرایطی که نیاز به دید بیشتر شخص نگهبان باشد مورد استفاده قرار میگیرد . برای کانکس نگهبانی شیشه ای معمولا ابعاد 1.5*1.5 و 2.*2 مورد اسفاده قرار می گیرد.

کانکس شیشه ای گل فروشی یا دکه گل فروشی که در سطح خیابانها و میادین شهر معمولا اسکان داده می شوند به طور میانگین مساحت حدود 12 متر مربع در ابعاد 2*2.5  و  2.4*3  و  3*3  و  3*4 ساخته می شوند .

یک دیگر از کاربردهای رایج کانکس شیشه ای ، اتاق مدیریت و سالن اداری لوکس می باشد . ابعاد این نوع کانکس های شیشه ای از 10 متر مربع شروع و تا 50 متر مربع می رسد. این ابعاد برای سازه هایی محاسبه می شود که قابلیت حمل به صورت یکپارچه را داشته باشند و در حالت ثابت و اجرا در محل هیچ محدودیتی در ابعاد آن وجود ندارد و می تواند چند برابر ابعاد ذکر شده ساخته شود.

کانکس شیشه ای با کاربری اتاق سیگار یا اسموک روم. به دلایل مختلفی در اداره ها برای کشیدن سیگار فضایی را اختصاص می دهند تا شخص که قصد دارد سیگار استعمال کند از فضای کاری خود زیاد دور نشود و همینطور بو و دود سیگار برای بقیه آزاردهنده نباشد . برای این منظور معمولا از کانکس شیشه ای با کاربری اتاق سیگار استفاده می کنندو ابعاد آن از 2*2 شروع می شود و تا 3*5 هم می رسد.


سوالات متداول درباره کانکس شیشه ای
آیا میشود برای شیشه ها حفاظ نصب کرد؟
بله . هم می توان برای اینکه حفاظ ها از زیبایی سازه کم نکنند آنها را بصورت نرده های پلکانی از داخل نصب نمود یا هم بصورت کشویی و بازشو مشابه حفاظ های آکاردئونی از بیرون نصب کرد. همچنین راهکار دیگر همانگونه که در متن اصلی اشاره شد استفاده از کرکره های برقی برای پوشاندن سطح شیشه های کانکس می باشد.
آیا در هنگام حمل نیاز است که شیشه ها بازشوند؟
این موضوع تا حد زیادی به نسبت ابعاد شیشه ها به کل سازه داشته که در هنگام خرید ، بخش فروش کانکس راکو این موضوع را کامل برای شما توضیح خواهند داد اما در سازه هایی که دیواره های آنها تمام قد شیشه است ، در هنگام جابجایی لازم است که ابتدا شیشه ها باز شده و پس از انتقال به محل جدید مجدادا شیشه ها را نصب کنید و در هر بار جابجایی می بایست این کار انجام شود که باز کردن شیشه ها اگر چه کار تخصصی و پیچیده ای نیست اما نیازمند تکنسین خاص خود می باشد.
آیا قواره های بزرگ می تواند از نوع دوجداره باشد تا هم عایق صدا و هم دمای داخل سازه را حفظ نماید؟
بله . هم می توان از شیشه های سکوریت تک جداره با ضخامت های 10 میلیمتر استفاده کرد و هم از شیشه های دوجداره استفاده کرد البته در صورت ضرورت این کار را انجام دهید چرا که در صورت استفاده از شیشه های دوجداره هنگام باز و بسته کردن آن با دشواری بیشتری روبرو بوده و وزن شیشه ها نیز نسبت به تک جداره آن بیشتر خواهد شد.
آیا امکان افزودن پارتیشن شیشه ای داخل این نوع سازه وجود دارد؟
بله . در این مورد محدودیتی وجود نداشته و می توان بنا به نیاز فضای داخلی را با پارتیشن های شیشه ای و شفاف از یکدیگر جدا نمود.
اسکلت اصلی کانکس شیشه ای از چه جنسی است؟
شاسی اصلی از تیرآهن نمره 16 و 18 به صورت دور کلاف با قیدهای میانی می باشد و اسکلت بدنه ، سقف و کف آن با توجه به ابعاد و کاربری آن از پروفیل های فولادی در مقاطع مختلف 80*80 ، 80*40 ، 60*60 ، 5*50 و 40*40  میلیمتر می باشد که در طراحی نقشه سازه تمامی محاسبات ابعاد و وزن شیشه ها مورد بررسی قرار میگیرد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


اسد سلیمانی تاریخ :۱۳۹۹/۱۲/۲۸ سلام. ببخشید این کانکس ها چطور آبندی میشن، چون من برای منطقه گیلان و رشت میخوام و اینجا هم همیشه بارونیه واسه همین می خوام مطمئن باشم که کانکس شیشه ای کامل آبند و ایزوله باشه.ممنون میشم اگه سریع جواب بدید
کانکس راکو تاریخ :۱۳۹۹/۱۲/۳۰ سلام . برای نصب شیشه ها از زوار های لاستیکی فشرده استفاده میشه و کاملا شبیه شیشه های بکار رفته در خودرو ها آب بندی صورت میگیره. از این لحاظ جای نگرانی وجود ندارد.
تاریخ :۱۳۹۶/۹/۱۰ کانکس شیشه ای میتوان درب برقی برای شیشه بزارید
تمامی حقوق محفوظ است