کانکس نمازخانه|کانکس مسجد

کانکس نمازخانه

کانکس نمازخانه
اشتراک گذاری :

کانکس نمازخانه سازه ای پیش ساخته است که درواقع برای اقامه نماز طراحی و ساخته شده و از آن در مکان های عمومی یا جاده های بین شهری استفاده می شود تا مسافران و افراد بتوانند در آن به وظیفه دینی خود که همانا اقامه نماز است برسند. کانکس راکو بر حسب نیاز انواع مختلفی از کانکس نماز خانه و مسجد پیش ساخته را طراحی و تولید کرده است که در ادامه پرکاربرد ترین آنها به همراه عکس و توضیحات آمده است.

انواع کانکس نمازخانه

کانکس های نمازخانه ای ساخت کانکس راکو به سه دسته کلی تقسیم می شوند که در دو نوع آنها وضوخانه نیز متصل به بنای نماز خانه بوده و در یکی از مدل ها صرفا اتاقی جهت اقامه نماز وجود داشته و وضوخانه در محل دیگر در نزدیکی سازه قرار می گیرد. این سازه ها بنا به سرانه مورد ارزیابی با ابعاد و شکل های مختلفی طراحی و تولید می گردند بگونه ای که قابلیت جابجایی در آنها وجود داشته و اندازه های آنها بصورت سفارشی در تولید قابل تغییر می باشد. سه نمونه اصلی کانکس نمازخانه در ادامه آمده است.

کانکس نمازخانه بزرگ

این سازه از نظر ساختاری درواقع یک سازه بزرگ ساندویچ پانل بوده که در محل اجرا و قابلیت جابجایی ندارد. بیشتر برای مکان های پر رفت و آمد و گاها برای حسینیه و مسجد روستایی نیز کاربرد داشته چرا که دارای هر دو بخش نمازخانه برادران و خواهران به همراه سرویس بهداشتی و وضوخانه های مجزا بوده و ابعاد آن بنا به کارشناسی های صورت گرفته تعین و در مرحله طراحی کانکس قابل تغییر می باشد.از دیگر ویژگی های این نمازخانه پیش ساخته ارتفاع بلند سقف آن بوده که شیب تندی را تامین می نماید تا بتوان از آن در مناطق برفی و اقلیم های پر بارش نیز به راحتی استفاده نمود.نمونه طرح این سازه در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.
کانکس نمازخانه
 

کانکس نمازخانه کامپوزیت

این نوع کانکس نمازخانه بیشتر برای جاده های بین شهری و توقفگاه ها کاربرد داشته و گاها از آن در مسیر های زیارتی مانند ایام اربعین در مسیر کربلا برای استفاده زائرین نیز استفاده می شود. این نوع نمازخانه پیش ساخته کاملا قابل حمل بوده و قسمت برادران و خواهران هرکدام یک سازه مجزا می باشد که در محلی در نزدیکی یکدیگر نصب و مورد استفاده قرار می گیرد.
کانکس نمازخانه
 

کانکس اتاق نمازخانه

سومین مدل از نمازخانه پیش ساخته درواقع یک اتاق با ابعاد حدود 12 متر ( که البته بنا به سفارش قابل تغییر می باشد) بوده که در مکان هایی که نیاز به احداث فضایی برای اقامه نماز است ساخته و مورد استفاده قرار میگیرد. بیشتر این نوع سازه استفاده درون سازمانی داشته و در مکان های نیمه خصوصی مانند محوطه شرکت، حیاط کارخانه و گاها پشت بام یک مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر مصالح نیز این سازه هم از نوع سازه های ساندویچ پانل و هم مدل های دکوراتیو و یا حتی ساده کارگاهی قابل ساخت و استفاده می باشد.
کانکس نمازخانه

مشخصات کانکس نمازخانه

خصوصیات و فضا های مورد نیاز برای این نوع سازه عبارتند از تعبیه فضایی مجزا برای اقامه نماز آقایان و خانم ها با درب های ورودی مجزا،تعدای پنجره برای نور گیری فضای داخلی و فضایی برای قرار دادن جانماز و مهر و همچنین رخت آویز و امکاناتی این چنینی برای رفاه نمازگزاران به همراه سیستم های خنک کننده و گرم کننده که با توجه به امکانات محل نصب می تواند دارای کولر گازی و بخاری گازی و یا پنکه برای تهویه مطبوع باشد.کانکس نمازخانه بهتر است دارای محل یا اتاقک کوچکی برای قرار دادن وسایل نظافتی و حالت انبار تجهیزاتی باشد که مامور نظافت و نگهداری وسایل خود را در آن قرار دهد.روشنایی سازه نیز به وسیله مهتابی هایی که برروی دیوار یا سقف نصب می گردند تامین خواهد شد که توسط کلید های اصلی و فیوز های مینیاتوری کنترل می شوند.بهتر است در کانکس مسجد تعدادی پریز برق نیز در دیواره های سازه جهت امور مختلف مثل جارو برقی یا شارژر تلفن های نمازگزاران نصب شود.

نصب کانکس نمازخانه

ابعاد و نوع قرارگیری کانکس نمازخانه کاملا به میزان مساحتی بستگی دارد که برای آن درنظر گرفته و فضا به ما اجازه میدهد و محدودیتی در تولید برای ابعاد آن وجود ندارد.اما بهتر است در جاده های بین شهری در محلی نصب شود که کاملا دید داشته باشد و محلی برای پارک خودرو ها در جلوی آن تعبیه شده باشد.برای اطلاع و دید مناسب تر اتوموبیل های عبوری می بایست در فاصله یک کیلومتر قبل از رسیدن به کانکس نماز خانه یک تابلو در حاشیه راه نصب و محل نمازخانه را اطلاع دهد تا خودرو ها بتوانند سرعت خود را کم و در جلوی سازه توقف کنند.همچنین می بایست سرویس بهداشتی و وضو خانه ای در کنار آن وجود داشته باشد که میتوان از یک کانکس مجزا در کنار آن برای این منظور استفاده و یا بخشی از همان نماز خانه را به این امر اختصاص داد و به وسیله راهرو و پارتیشن از یکدیگر این فضا ها را تفکیک نمود.همچنین برای آب مورد نیاز نمازگزاران برای وضو گرفتن نیز می توان از تانکر های ذخیره آب استفاده نمود.

کانکس نمازخانه و مسجد

کانکس مسجد

سازه های پیش ساخته بزرگ تحت عنوان کانکس مسجد نیز درواقع فضایی برای اقامه نماز بوده که گاها در روستا ها و مکان های دور دست بجای احداث ساختمان مسجد بدلیل سرانه کم جمعیت مورد استفاده قرار میگیرد. بخش های فرعی کانکس مسجد شبیه به نمازخانه و حسینیه بوده که شامل سرویس بهداشتی، نمازخانه ، کفش کن، وضوخانه و محراب می شود که فضای داخلی آن تفکیک جنسیتی می گردد.تفاوت اصلی که بین سازه پیش ساخته نمازخانه ای با کانکس مسجد وجود دارد ارتفاع و مساحت آن بوده که معمولا بیشتر از نمازخانه می باشد چرا که از آن ممکن است در گردهمایی های مذهبی مانند ایام محرم یا رمضان نیز استفاده شود.

ساخت کانکس نمازخانه

اگر چه برای ساخت کانکس نمازخانه می توان از روش ها و مصالح مختلف استفاده کرد اما پیشنهاد ویژه ما استفاده از سازه های ساندویچ پانل می باشد که هم دارای سرعت اجرای بالایی بوده و هم مصالح مقاومی برای شرایط جوی مختلف می باشد.اما اگر در شکل ظاهری نمازخانه قصد اجرای گنبد و فرم های منحنی را داشته باشیم می بایست به سراغ متریال های دیگری که توانایی اجرای چنین خطوط منحنی را دارند برویم.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است