چرا کانکس

چرا کانکس

چرا کانکس
اشتراک گذاری :

چرا کانکس؟
 

برای بسیاری از افراد پیش می آید که در محل زندگی و یا محل کار خود نیاز به یک سازه مسقف با کاربردهای مختلف دارند مثل نیاز به انباری ، اتاق استراخت ، سالن اداری ، اتاق نگهبانی و سرویس بهداشتی و...
اولین تصمیمی که در این حالت همه ما به آن فکر می کنیم ساخت یک سازه با مصالح ساختمانی است ولی انجام این کار در اکثر مواقع شدنی نیست و موانع زیادی بوجود می آورد که مهمترین آن گرفتن مجوزهای قانونی از مراجع قانونی مربوطه مربوطه است که خود به تنهایی شامل هزینه های بالا و صرف زمان زیادی می شود. از دیگر مواردی که نباید از آن غافل شد هزینه های ساخت با مصالح ساختمانی است . علاوه بر این موارد آشنایی با مهندسی احداث سازه ساختمانی یا گرفتن مشاوره درست در این موضوع قابل تامل است و غالبا همه افراد اشراف کامل به این موضوع را ندارند.
صنعت کانکس سازی با بررسی این مشکلات توانسته تمام این مسائل و مشکلات را حل کند و مسیر راحت تری پیش رویتان قرار دهد.

چرا کانکس ؟ سوالی که همه مادر هنگامی که تصمیم به خرید کانکس به جای ساخت و ساز به روش سنتی میگیریم ، از خود می پرسیم. در متن این مطلب تلاش شده تا پاسخ هایی برای این پرسش مطرح گردد.

کانکس چیست

کانکس سازه پیش ساخته ای است که بدون مصالح ساختمانی ( بلوکی و سیمانی ) و بدون نظارت مهندسان ناظر و بدون نیاز به مجوزهای خاص ساخته می شود و هر شخص در هر جایی که نیاز به یک سازه داشته باشد با انتخاب کانکس می تواند در کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه و با کیفیت مطلوب صاحب آن شود.
کانکس با کاربردهای مختلف مثل کانکس ویلایی ، کانکس فروشگاهی ، کانکس نگهبانی ، کانکس اداری و... با متریال مختلف ساخته می شود و هرکسی می تواند به راحتی سازه ای با طراحی مد نظر و سلیقه خود تهیه کند.

چرا کانکس بخریم

در ابتدا مهمترین دلیل برای انتخاب کانکس و جایگزینی آن به جای سازه سنتی یا بنایی زمان می باشد و یا به نوعی می توان گفت هزینه می باشد چرا که زمان و هزینه دو تابع وابسته به یکدیگر می باشند با یکدیگر رابطه مستقیم دارند به این معنی که افزایش زمان تولید و یا تجهیز کارگاه برابر با افزایش هزینه ها می باشد زیرا هر مجموعه ای دارای هزینه های ثابت برای برقرار ماندن بوده که شامل فاکتور های گوناگونی از جمله هزینه اجاره فضا ، نگهبانی ، حقوق پرسنل و سرمایه ای که در پروژه صرف شده است می باشد و هرچه زود تر پروژه به بهره برداری برسد هزینه ها کاهش یافته و بازگشت سرمایه سریع تر اتفاق می افتد ، حال می تواند یک پروژه بزرگ احداث بزرگراه و تونل باشد و یا یک کانکس فست فود و فروشگاهی ساده.در اینجاست که سوال چرا کانکس مطرح می گردد و با مقایسه زمان مورد نیاز جهت ساخت سازه بنایی و تجهیز کردن آن به علاوه هزینه مصالح و کارگران مورد نیاز جهت ساخت با یک سازه پیش ساخته که سرعت تولید آن بین هفت تا ده درصد  بیشتر از سازه های بنایی است و کاهش چشم گیری در هزینه های اولیه را به دنبال دارد ، بنظر راهکاری مشکل گشا می باشد.

انتقال کانکس از محل تولید به محل استفاده

از دیگر پاسخ های مهم به پرسش چرا کانکس می توان به قابلیت جابجایی آن اشاره کرد که یکی دیگر از مهمترین دلایل انتخاب سازه های پیش ساخته بشمار می رود.برای روشن تر شدن موضوع از یک مثال استفاده می کنیم.فرض کنید یک شرکت دارد سازی در سالن تولید خود قصد ایجاد یک اتاق آزمایش کوچک جهت برسی نمونه ها را دارد و یک فضای بیست متر مربع برای این منظور کفایت می کند. خب اگر این شرکت بخواهد این فضا را با روش های ساخت و ساز سنتی و بنایی ایجاد کند و با توجه به تولید محصول دارویی که محصولی حساس بوده و باید از هرگونه آلودگی و گرد و غبار به دور باشد می بایست از قبل شروع عملیات ساخت و ساز اتاق آزمایش تا چند روز بعد از آن خط تولید خود را متوقف کرده و بعد از اتمام این کار نیز تمامی تجهیزات و سالن تولید را گرد روبی کند . حال در بهترین حالت این فرآیند ساخت یک ماه زمان نیاز دارد که شامل حمل مصالح به محل ، سفت کاری و نازک کاری و سپس گرد روبی تجهیزات و سالن تولید می باشد. در این یک ماه کارخانه با زیان بسیار زیادی همراه می شود چرا که هزینه و حقوق پرسنل را نیز باید پرداخت کرده و از طرفی سفارش های خود را نمی تواند به موقع تحویل دهد و این همه خسارت جهت ساخت یک آزمایشگاه کوچک غیر منطقی بنظر می رسد. در اینجاست که این سوال مطرح می شود که چرا کانکس را جایگزین این عملیات ساخت و ساز نکنیم. به راحتی می توان سازه را در محل دیگری ساخت و بعد از اتمام به داخل سالن تولید حمل نمود و دیگر نیازی به توقف تولید و مشکلاتی که این توقف در پی دارد وجود نداشته و به راحتی کارخانه به کار خود ادامه می دهد.قابلیت جابجایی کانکس مزیت های دیگری نیز دارد که از دیگر کاربرد های مهم آن برای پیمانکاران عمرانی و ساختمانی می باشد که در سال چند پروژه را به اتمام می رسانند. این کارگاه ها نیازمند فضا هایی جهت اسکان موقت کارگران و دفاتر مهندسین خود می باشند و با توجه به قابلیت جابجایی در سازه های پیش ساخته آنها ترجیح می دهند از این تکنیک استفاده کنند تا بلا فاصله پس از اتمام پروژه کارگاه را برچیده و در محل پروژه بعدی تجهیز کنند.حال اگر این نوع فضا ها از نوع پیش ساخته نباشد می بایست در هنگام اتمام پروژه تخریب شود و در پروژه جدید نیز از نوع ساخته شود و این یعنی هدر رفتن هزینه و صرف زمان اظافی.

مقاومت سازه ای کانکس

نکته بعدی در پاسخ به سوال چرا کانکس نیز قابلیت ضد زلزله بودن آن می باشد که به دلیل سبک بودن مصالح و استفاده از شبکه مش در اسکلت آن باعث گردیده تا این سازه توان مقابله با زلزله را در حد بسیار بالایی داشته باشد و از طرفی اگر در هنگام زلزله دچار تخریب شود آوار آن برای انسان خطر ناک نبوده وجان افراد داخل آن را تهدید نمی کند.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 

 

 


تمامی حقوق محفوظ است