کاربرد کانکس

کاربرد کانکس

کاربرد کانکس
اشتراک گذاری :

کاربرد کانکس و کیوسک های پیش ساخته در زندگی امروزی محدود به یک کاربری خاص یا فضای خاص نبوده و طیف زیادی از انواع کاربری ها را شامل می شود.از مهمترین آنها به اسکان کارگاهی ، ایستگاه پلیس ، فروشگاه ها و فست فود های سیار ، سکونت موقت در هنگام زلزله ، ایستگاه اورژانس و کاربری های امدادی ، مسکونی و ویلایی ، سرایداری ، گیت عوارضی و بسیاری از کاربری های دیگر که می تواند در این لیست جای داده شود. در ادامه به مهمترین آنها و شرایط هرکدام بصورت جداگانه خواهیم پرداخت.

کاربرد کانکس در فضای شهری

همیشه نقاط قوت نهفته و یا به عبارتی پتانسیل کشف نشده ای در جاهای مخلف فضای شهر وجود دارد که بعضی از آنها به مرور زمان و با تاسیس یک مجتمع تفریحی یا تجاری و یا فضای سبزی در کنار گذر ایجاد شده اند و تبدیل به یک مرکز پر رفت و آمد شده اند.در این نوع فضا ها به دلیل کم بودن مساحت و دیگر مشکلات موجود امکان احداث بنا وجود ندارد و از طرفی به دلیل وجود پتانسیل خوب و حضور مردم نمی توان از آن چشم پوشی کرد چرا که بسیاری از کاربری های فروشگاهی و یا خدماتی در این مکان رونق بسیار خوبی پیدا می کنند که از مهمترین آنها که حتما شما نیز در نقاط مختلف شهر دیده اید کانکس عابربانک ، ایستگاه کتابفروشی یا محصولات صنایع دستی ، کیوسک فست فود و ساندویچی ، ایستگاه های فروش ذرت مکزیکی و یا عرضه محصولات فرهنگی ، همه بخشی از این نوع کاربری ها می باشد.برای این منظور بهترین گزینه هم برای اینکه بتوان از پتانسیل محل استفاده مفید کرد و هم درگیر ساخت و ساز و عملیات بنایی نشویم که باعث بسته شدن معبر و اختلال در عبور و مرور مردم می شود ، استفاده از سازه پیش ساخته یا همان کاربرد کانکس است زیرا نیازی به اجرای آن در محل نیست و مراحل تولید آن در کارخانه انجام و بعد از آماده شدن به محل منتقل می شود. امروزه کیوسک های خدمات شهری کانکس راکو با انواع قابلیت ها و امکانات برای انواع کاربری ها طراحی و تولید می شود که بخوبی تمامی نیاز ها را پوشش داده و استفاده حداکثری از حداقل فضا را ممکن می سازد.

کاربرد کانکس در کارگاه های ساختمانی و عمرانی

هر کارگاه ساختمانی و عمرانی با توجه به نیاز و وسعت پروژه خود نیازمند فضا های مختلفی برای پیش برد مراحل کاری خود می باشد که از مهمترین این فضا ها ، پارک ماشین آلات و ابزار آلات ، انبار مصالح و وسایل ، اتاق نگهبانی ، و در کنار آنها اتاق استراحت پرسنل و نهارخوری ، اتاق استراحت پرسنل شبانه روزی که در هنگام شب نیز در محل پروژه هستند ، اتاق مهندسین و مدیران پروژه برای برگزاری جلسات با مدیران بالا دستی و مشاوران ، سرویس های بهداشتی و آبدارخانه و فضا هایی مانند این موارد . برای تجهیز کارگاه معمولا از سازه بنایی استفاده نمی شود زیرا باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل زمان زیاد جهت ساخت ، هزینه بالا برای بنا کردن ، چرا که این سازه ها بطور موقت بوده و پس از اتمام پروژه می بایست تخریب شود ، نداشتن قابلیت جابجایی در مواقع ضروری بوده. از این رو کاربرد کانکس کارگاهی در تجهیز کارگاه به دلیل نداشتن مشکلات فوق بسیار زیاد می باشد چرا که تجهیز کارگاه به سرعت انجام گرفته ، هزینه ها کاهش یافته و با پیش برد پروژه هایی مانند راه سازی می توان سازه ها را نیز جابجا کرد و در هنگام اتمام پروژه نیز نیازی به تخریب آنها نیست و می توان از آنها در پروژه های بعدی استفاده نمود و یا به عنوان کانکس دست دوم بفروش رساند.

کاربری ویلایی و مسکونی کانکس

کشور ایران دارای مناطق حاصلخیز و ییلاقی بسیاری می باشد که خیلی از افراد در این مناطق دارای ملک های خصوصصی و باغ هستند.از مهمترین این مناطق استان های شمالی کشور و مناطق شمال شرق استان تهران مانند لواسانات و دماوند هستند. بسیاری از صاحبان این ملک ها به دلایل مختلفی از جمله نداشتن زمان کافی برای انجام عملیات ساخت و ساز و یا نداشتن مجوز و پروانه ساخت و یا مشکلات دیگری از این قبیل اقدام به خرید سازه پیش ساخته می کنند و کاربرد کانکس مسکونی برای ایشان مشکل گشایی می کند. این نوع از سازه ها تمامی امکانات رفاهی یک خانه مسکونی را داشته و عایق بسیار خوبی برای سرما و گرما می باشند.نیازی به صرف زمان برای ساخت آنها و نظارت مالک بر روند ساخت و ساز و بسیاری از مشکلاتی که عملیات بنایی در پی دارد را نخواهد داشت.

کاربرد کانکس امدادی

یکی از موارد مهم دیگر در کاربرد کانکس کاربری امدادی در مواقع ضروری می باشد. در کشور ایران که بر روی گسل زلزله قرار گرفته و تا کنون شاهد تعداد زیادی زلزله بالای هفت ریشتر بوده ایم که باعث خراب شدن خانه بسیاری از هموطنانمان بخصوص در بم و کرمانشاه و شهر های اطراف آن مانند سر پل ذهاب شده است همواره نیاز به تعداد زیادی کانکس برای اسکان دادن به کسانی که در این گونه حوادث خانه و کاشانه شان ویران گشته وجود دارد.برای این منظور می بایست تعداد زیادی از این نوع سازه های پیش ساخته تولید و در محل مناسبی انبار شوند تا در مواقع نیاز بتوان در کمترین زمان ممکن اوضاع را بهبود بخشیده و تا اتمام مرحله آوار برداری و بازسازی شهر ، مردم را بصورت موقت در آنها اسکان داد.چرا که در زلزله کرمانشاه نبود تعداد کافی کانکس باعث تولید بدون نظارت و با سرعت زیاد شد و این امر باعث پدید آمدن سازه های بیکیفیت و تجهیز نشده گردید که حتی امکانات اولیه برای سکونت را نداشته و از طرفی توان تولید شرکت های سازنده نیز در این مورد کافی نبود و مدت زمان زیادی هموطنان ما بدون داشتن حتی یک سرپناه موقت شب های سرد را سپری کردند. این واقعه درسی شد تا همیشه تعداد زیادی سازه مجهز که تحت نظارت و با رعایت استاندارد های تولید سازه پیش ساخته و توسط تکنسین های فنی تولید شده است برای دوره ضرورت و موارد مشابه تولید و نگهداری کنیم.

کاربرد کانکس سرایداری و نگهبانی

در بسیاری از ساختمان ها و مجتمع های مسکونی در هنگام ساخت محلی را برای سکونت سرایدار در نظر می گیرند که به اتاق سرایداری معروف است. بعضی ساختمان ها اما فاقد این واحد کوچک می باشند و یا بعد ها با تغییر کاربری ساختمان به آن نیاز پیدا می کنند. از این رو یکی از راهکارهایی که بتوان فضایی برای سکونت سرایدار ایجاد کرد کاربرد کانکس به عنوان یک واحد کوچک تک اتاقی می باشد . گاها سرویس بهداشتی و آشپز خانه نیز در آنها تعبیه می گردد و گاها نیز خود مجتمع در پارکینگ خود دارای یک واحد سرویس مستقل است که برای این منظور در نظر می گیرند.این نوع سازه را معمولا در محل اجرا می کنند و بعضا یک سازه کوچک تر نیز برای قرار دادن در جلوی درب ورودی یا پارکینگ نصب می کنند تا رفت و آمد های به داخل مجتمع از طریق نگهبان کنترل شود که البته این مورد برای شرکت های بزرگ و پر رفت و آمد بیشتر کاربرد دارد.

دیگر کاربرد های کانکس

کاربرد کانکس در بخش ها و صنف های مختلفی می باشد که در بالا به مهمترین آنها اشاره کردیم اما کاربری های دیگری نیز وجود دارند که از نظر درجه اهمیت در رتبه پائین تری قرار دارند. از مهم ترین آنها کانکس اضافه بنا ، ایستگاه پلیس و یا پلیس محله ، ایستگاه اتوبوس ، شعبه سیار بانک ، ایستگاه های خدمات اجتماعی و پزشکی ، امداد رسانی جاده ای ، توریستی و گردشگری را می توان نام برد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است