کانکس آتش نشانی

کانکس آتش نشانی

کانکس آتش نشانی
اشتراک گذاری :

در هنگام وقوع حوادثی نظیر آتش سوزی ، عملیات امداد رسانی و زمان رسیدن گروه نجات به محل بسیار مهم بوده به گونه ای که کشور های مدرن بر سر پائین آوردن تایم امداد رسانی خود در محل حادثه با یکدیگر رقابت می کنند. کانکس آتش نشانی نیز در این راستا برای بیشتر شدن شعب این گروه های امدادی در نقاط مختلف شهر ها ، بخصوص بافت های با تراکم بالا که امکان وقوع آتش سوزی بیشتر است طراحی و تولید شده که زمان رسیدن به محل را تا حد امکان کم تر کند.

ساخت کانکس آتش نشانی

طی تحقیقاتی که به عمل آمد برای ایجاد ایستگاه های کوچک آتش نشانی یکی از روش های آن استفاده از کانکس و صنعت پیش ساختگی می باشد که در مدت زمان کوتاهی می توان آن را بدون انجام عملیات بنایی احداث نمود و بای جایگیری در محل مناسب آن که شاید نیاز به چند بار تغییر شویم نیز به راحتی می توان کانکس آتش نشانی را جابجا نمود زیرا علاوه بر خود سازه ماشین اتفاع حرق نیز می بایست دارای محلی برای توقف باشد که در نزدیکی سازه قرار گرفته و در صورت نیاز بتوان بسرعت آن را به محل اعزام نمود.

طراحی کانکس آتش نشانی

طراحی کانکس ایستگاه آتش نشانی توسط گروه مهندسین راه کوشش با رنگ و ظاهری الهام گرفته از رنگ سازمانی این گروه که بطور عمومی در ذهن همه تدائی کننده عملیات امداد و نجات در همه جای جهان است صورت گرفته که داخل فضای آن دارای سه بخش اصلی بوده . بخش اول محل توقف خودروی کوچک اتفاع حریق است که با یک کرکره برقی دهنه آن باز و بسته می شود. در این محل فعالیت های مانند تجهیز کردن دستگاه ها و آماده سازی وسایل مورد نیاز نیز صورت می گیرد و خود دارای یک انبار کوچک برای ذخیره لوازم مورد نیاز نیز می باشد. بخش دیگر فضای اداری بوده که بگونه ای محل نشستن اعضای آماده به خدمت و پاسخگویی به تلفن نیز می باشد. در این فضا بخش برای منشی ایستگاه ، یک میز برای مسئول کانکس آتش نشانی و بخشی نیز به عنوان جایگاه پست آماده وجود دارد که یک شیشه بزرگ دید به بیرون را میسر کرده و دو درب که یکی از آنها به توقف گاه خودرو و دیگری به استراحت گاه یا خوابگاه تیم کشیک راه دارد در آن تعبیه شده است.
یک طرح دیگر نیز برای کانکس آتش نشانی وجود دارد که دو خودرو در طرفین و محل فضای کانکس اداری در میانه قرار گرفته و همچنین این بخش از طریق یک پارتیشن از محل استراحت نیرو های کشیک جدا می شود.هر دو مورد دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر بفرد خود بوده با این تفاوت که در یک طرح فضای اداری و استراحت با فاصله چند متری از یکدیگر تفکیک و جای پارک یک خودروی سبک آتش نشانی وجود دارد اما در طرح دیگر فضای اداری و استراحت به یکدیگر نزدیک و جا برای دو خودروی سبک تعبیه شده است. همچنین ماشین ویژه آتش نشانی که از نوع سنگین بوده می بایست در کنار کانکس آتش نشانی مستقر باشد و به علت بزرگ بودن نمی توان داخل سازه فضایی برای آن تعبیه نمود اما بهتر است در کنار سازه فضایی به عنوان سایه بان برای پارک این خودرو در نظر گرفته شود.

محل نصب کانکس آتش نشانی

بطور معمول نصب کانکس آتش نشانی در محل های پرتراکم با خیابان هایی که دارای عرض کمی بوده متداول می باشد که از نمونه های بارز این مناطق به بازار تهران می توان اشاره کرد که هم به علت منتقه تجاری بودن و ازدیاد کالا های اشتعال پذیر و انبار های فشرده در کنار ساختمان هایی با بافت فرسوده امکان آتش سوزی زیاد بوده و از طرفی تراکم زیاد وسایل نقله در خیابان و کوچه های شلوغ باعث می گردد در هنگام وقوع حادثه ماشین آتش نشانی و تیم نجات زمان زیادی را صرف رسیدن به محل حادثه نمایند. از این رو نصب کانکس آتش نشانی در فواصل مشخصی در این نوع مکان ها و مناطق در بالا بردن امنیت کالا ها و مغازه های تجار ، جان و سرمایه ایشان و جهت حلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی بنظر امری صحیح و درست می باشد.
 

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو

 


تمامی حقوق محفوظ است