کانکس آکوستیک

کانکس آکوستیک

کانکس آکوستیک
اشتراک گذاری :

در یک تعریف کلی کانکس آکوستیک سازه ای پیش ساخته با جداره هایی عایق شده در برابر نفوذ امواج صوت به داخل و بلعکس آن عایق در برابر خروج صوت از فضای داخل به فضای بیرونی می باشد که توسط گروه مهندسین راه کوشش برای کاربری های متفاوتی طراحی و تولید می گردد. در ادامه نگاهی به انواع کاربرد های آن به همراه ویژگی های مهم در ساختار آکوستیک این سازه ها خواهیم داشت.

کاربرد کانکس آکوستیک

در فضای شلوغ شهری بعضی مواقع به دلیل فعالیت های خاصی نیاز به سکوت کامل و بدور از هیچ گونه امواج صوتی هستیم که نمونه بارزآن را می توان استودیو های ضبط صدا را نام برد. در این شرایط اتاقی که محل رکورد است می بایست از هر لحاظ آکوستیک بوده تا صدا های اظافی ضبط نشود. همچنین محل تمرین سازهایی مانند جاز که دارای صدای زیادی هستند نیز به همین گونه می باشد.کاربرد دیگر کانکس آکوستیک کاملا بلعکس مورد قبلی بوده که در آن دستگاه یا تجهیزاتی که خود مولد صدای ناهنجار است در یک فضای شهری یا مجتمع مسکونی نصب می گردد که به دلیل جلوگیری از مزاحمت آن برای ساکنین منطقه از یک سازه آکوستیک استفاده می شود. نمونه بارز آن در محصولاتی نظیر کانکس سایلنت که برای ژنراتور ها و دیزل کمپرسور ها استفاده می شود بوده که پیش تر در باره آنها توضیحاتی ارائه شده است.

مشخصات کانکس آکوستیک

معمولا رایجترین مصالح برای ساخت کانکس آکوستیک که توان برقراری این شرایط را داشته باشد ساندویچ پانل با عایق های پلی اورتان و ضخامت های حداقل 4 و حداکثر 8 سانتیمتر می باشد.همچنین در کانکس آکوستیک معمولا پنجره یا جداره شیشه ای تعبیه نمی گردد مگر بنا به نیاز الزام کار باشد. بیشتر از فضای بیرونی در این نوع سازه فضای داخلی کانکس اهمیت داشته چرا که عملیات صدا گیری می بایست درون آن انجام شود که این کار از طریق نصب فوم های سیسنوسی شکل که به فوم های شانه تخم مرغی نیز شهرت دارند و نصب پانل های صداگیر سقفی صورت می گیرد. این پانل ها به فوم جدب کننده صوتی نیز شناخته می شوند.کانکس آکوستیک بنا به نوع استفاده وخود دارای درجه های مختلفی بوده که بنا به نیاز ممکن است فوم های متفاوت با ضخامت های مختلفی در آن کار شود.

دیگر موارد استفاده کانکس آکوستیک

دیگر مواردی که ممکن است استفاده های شخصی از کانکس آکوستیک شود ساخت استودیوی تمرین موسیقی خانگی و یا ساخت اتاق مطالعه در حیاط یا پشت بام منزل بوده که معمولا در آنها از روش های ساده تر و مقرون بصرفه تر استفاده می شود. همچنین سالن همایش ، اتاق جلسات اداری نیز می تواند به نوعی اتاق آکوستیک باشد که البته در آنها نیز با روش های ساده تر مانند سقف های کاذب و پانل های دیواری مشبک درجه ای از آکوستیک را ایجاد می کنند که از مبحث کانکس خارج و به نوعی تکنولوژی در معماری داخلی مرتبط می گردد.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


کوروش کلیج تاریخ :۱۳۹۷/۱۱/۲۱ سلام نقدواقساطم میدین
تمامی حقوق محفوظ است