کانکس نشینی

کانکس نشینی

کانکس نشینی
اشتراک گذاری :

اینکه کانکس نشینی اشاره به چه مفهومی دارد و آیا امری مثبت یا منفی بوده مسئله ای است که در این مطلب مورد برسی قرار گرفته و نگاهی خواهیم داشت به اینکه از چه زمانی کانکس نشینی شروع و رشد پیدا کرد و آینده این اتفاق چگونه خواهد بود چرا که این امر مفهومی دو منظوره بوده که دارای نکات مثبت و معانی منفی می باشد که می بایست جداگانه مورد برسی قرار گیرند.

کانکس نشینی لوکس

این امر با گسترش باغ شهر ها و خانه های ویلایی همگام بوده و با توجه به ویژگی های کانکس ویلایی و مزایای آن نسبت به روش های سنتی ساختمان سازی طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده و باعث بوجود آمدن کانکس نشینی لوکس گردیده بطوریکه بسیاری از مالکان باغ ها برای اینکه خود را درگیر ساخت و ساز نکنند و فضای مسکونی را در باغ خود با سرعت زیاد ساخته و مورد استفاده قرار داهند به دنبال استفاده از بنا های پیش ساخته می باشند و این امر به مرور در همه نقاط مختلف جهان گسترش یافته و همچنان نیز ادامه دارد.این سازه ها عموما به عنوان ویلا مورد استفاده قرار گرفته و عموما برای زندگی دائم نمی باشد ، یعنی افراد خانواده ها فقط ایام آخر هفته یا تعطیلات خود را درون کانکس ویلایی خود سپری می کنند و مابقی روزها در خانه های آپارتمانی درون شهری خود هستند.

کانکس نشینی به معنای حاشیه نشینی

در همه جای جهان در کنار تکنو شهر ها و ساختمان سازی های فشرده حاشیه نشینی نیز بوجود می آید که عمده آنها را افراد کم درآمد ، مهاجرین غیر قانونی و افرادی از این قبیل تشکیل می دهند. همواره دولت ها به دنبال جمع آوری و ساماندهی این قشر هستند چرا که آسیب های اجتماعی زیادی را با خود به همراه می آورد. در بسیاری از نقاط این افراد در چادر یا سازه های خود ساخته موقتی ایام را سپری می کردند که با گسترش صنعت کانکس توانسته اند کانکس معمولی و ارزان قیمتی را برای خود تهیه کرده و از بسیاری جهات برای آنها مفید واقع شده است.

کانکس نشینی در شهر های زلزله زده

یکی دیگر از موارد کانکس نشینی برای شهر هایی است که در اثر زلزله خانه ها و ساختمان ها تخریب شده است.در این شرایط تا بهبود وضع و ساماندهی شرایط استفاده از کانکس به عنوان سرپناهی موقت در برابر بارندگی و سرمای هوا امری ضروری بوده که معمولا در همه نقاط جهان از آن استفاده می شود. با استفاده از این روش تعداد زیادی سازه پیش ساخته که عمدتا کاربری مسکونی دارند با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و افراد در آنها ساکن می شوند و به این ترتیب شکل دیگری از کانکس نشینی پدید می آید.

کانکس نشینی کارگاهی

کارگاهای ساختمانی وجود دارند که پروژه های آنها در میان کوها و بخش هایی به دور از شهر واقع شده و حجم کار بسیار بزرگ و طولانی مدت است که ممکن بوده زمان انجام کار تا بیش از 3 سال بطول بینجامد. از این رو برای اسکان نیرو های خود از کانکس کارگاهی استفاده می شود تا نیازی به روفت و آمد های روزانه پرسنل نبوده و فقط ایام آخر هفته و تعطیلات را به خانه هایشان بروند تا پروژه با سرعت بیشتری پیشروی کند. در این حالت نوعی دیگر از کانکس نشینی بصورت کارگاهی بوجود آمده که با اتمام پروژه و برچیدن کارگاه به پایان می رسد.

خلاصه مطلب

با توضیحات ارائه شده در باره انواع کانکس نشینی و کاربرد های آن متوجه می شویم که معنای آن امری منفی نبوده چرا که در اکثر موارد جنبه امدادی یا رفاهی داشته و از آن جهت کانکس نشینی دارای جنبه منفی است که بصورت حاشیه نشینی گسترش یافته و باعث آسیب های اجتماعی در زمینه های بهداشتی ، درمانی و آموزشی شود

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است