کانکس مهندسی

کانکس مهندسی

کانکس مهندسی
اشتراک گذاری :

در معنای لغوی کلمه مهندس به شخصی اطلاق می شود که دارای دانش هندسی بوده و یا اصتلاحان آنکس که هندسه می داند. اما از نظر آکادمیک به متخصص در امور فنی در یک شاخه خاص که دارای تحصیل و تجربه در آن رشته باشد مهندس گفته می شود.این مطلب اختصاص یافته به کانکس مهندسی و باید در ابتدا این نکته را خاطر نشان شویم که کلمه یا نام کانکس مهندسی به دو معنا بکار می رود ، اولی به معنای تولید سازه ای اصولی و استاندارد بوده و معنای دوم در باره دفاتر مهندسین که در کمپ های کارگاهی نصب میشود است . در اینجا ما بیشتر به معنای اول آن یعنی روند تولید یک سازه اصولی و در انتها نیز جهت جامع تر شدن مطلب به معنای دوم ، به همراه شرحی از امکانات و شرایط آن پرداخته ایم.

ساخت کانکس مهندسی

هر سازه ای چه از نوع پیش ساخته و چه نوع های دیگر نیازمند یک سری اطلاعات فنی ، محاسبات سازه ای و طراحی معماری بوده که می بایست جز به جز آن چند مرتبه قبل از شروع تولید مورد برسی توسط متخصصین قرار گیرد.ساخت کانکس مهندسی نیز دقیقا به همین ترتیب بوده که باعث می گردد سازه ها در شرایط مختلف آب و هوایی ، در هنگام طوفان های شدید و یا حتی زلزله از خود مقاومت و پایداری مناسبی نشان داده و این مقاومت حاصل دانش مهندسی بکارفته در ساخت کانکس بوده که در کنار این مقاومت ظرافت طراحی و ذوق هنری نیز به آن تزریق گردیده که محاصل این فرآیند یک سازه مناسب از هر لحاظ و کارآمد خواهد بود.

مراحل تولید کانکس مهندسی

در هنگام تولید کانکس مهندسی دو روش کلی وجود داشته. یکی این که در ابتدا تعریف مسئله و تمامی مراحل بعذی تلاشی در جهت پیش برد کار از گام یک به مرحله 10 می باشد که این روش در اکثر نقاط جهان برای تولید یک محصول یا بنا نهادن یک سازه بکار می رود.از مزایای این روش قابل پیش بینی بودن و صرف هزینه های کمتر چه از لحاظ مالی و چه از نظر صرفه جویی در زمان بوده. اما در برخی موارد نیز بر عکس این روش عمل کرده که به مهندسی معکوس در مراحل ساخت کانکس شهرت داشته که ما به دلیل اینکه یک فرم یا سازه ای که در ذهن خود آن را پرونداه ایم را می خواهیم به همانگونه اجرا کنیم ، اینجا هنوز اطلاعات فنی و نحوه اجرای کار مشخص نبوده و انگار مخالف روش قبلی از مرحله 10 به مرحله 1 می بایست حرکت کنیم.خلاقیت و نوآوری در کنار ساختار شکنی و خلق یک کانکس جدید نسبت به نمونه های پیشین از مزایای این روش بوده که از معایب آن نیز می توان به دشواری های بوجود آمده در تولید اولین نمونه ، صرف زمان برای تحقیقات و یا ساخت دیتیل های اختصاصی زمانبر اشاره کرد.

مهندسی کانکس

اینکه آیا ما رشته  یا شاخه تخصصی بنام مهندسی کانکس داشته باشیم نبوده و در واقع این تخصص یک علم میان رشته ای محسوب می گردد که ترکیبی از چند علم فنی و هنر در کنار یکدیگر می باشد.مهندس کانکس شخصی است که سرپرستی تیم تولید را برعهده گرفته و خود دارای تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته های معماری یا طراحی صنعتی و دارای اطلاعات فنی در باره مهندسی سازه و روش های ساخت تولید بوده که با داشتن این رزومه کاری توان هماهنگی بین فعالیت های اکیپ کاری خود را در هر مرحله داشته و تولید محصول را از طراحی تا رسیدن به بهره برداری تحت نظارت داشته باشد.

ویژگی های یک کانکس مهندسی ساز

اینکه چه ویژگی های در یک کانکس مهندسی ساز می بایست به چشم بیاید و فرق آن را با یک سازه غیر مهندسی مشخص کند نحوه بهربرداری از سازه ، اینکه برای هر بخش و موقعیتی تمهیداتی محیا شده باشد تا بهترین روابط کاربری را حاصل کند ، زیبایی و خاص بودن ، دوام و پایداری سازه در موقعیت های مختلف و در طول سالیان مورد استفاده ، کیفیت خوب مصالحی بکار رفته و نحوه صحیح اتصالات سازه ای و جزئیات تزئیناتی و بسیاری از مسائل ریز دیگر که در یک کانکس مهندسی ساز تعبیه می گردد جز اصلی ترین ویژگی ها و مشخصه های این نوع سازه می باشد.

کاربرد کانکس مهندسی

ممکن است هر سازه پیش ساخته ای به عنوان کانکس مهندسی بکار رود و در واقع هر محصولی که فاقد این مشخصه ها باشد به نوعی غیر استاندارد و با کلی خطا روبرو خواهد بود. اما در اصتلاح سازه هایی که دارای مشخصه هایی که در بالا آورده شد و کاربرد های دائمی مانند اتاق سرور یا صنایع مهمی مانند پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرند به دلیل حساسیت زیاد کار دارای تولیدات تخصصی تری بوده و از آنها به عنوان کاربرد کانکس مهندسی یاد می شود اما در واقع تمامی سازه های پیش ساخته می بایست از فیلتر های مهندسی عبور کرده و دارای بهترین شرایط برای کاربری مورد نظر باشند.ممکن است یک بنای بزرگ یا یک کانکس نگهبانی با ابعاد خیلی کوچک باشد ، مهم نوع ساخت و کیفت آن بوده نه کمیت یا ابعاد سازه.

کانکس دفتر مهندسی

همانگونه که مهندسان در هر حوضه ای نسبت به انجام و پیش برد کار دارای سخت گیری ها و حساسیت های ویژه خود بوده برای دفتر کار یا اتاق جلسات خود نیز همین سخت گیری ها را داشته که می بایست دارای ظاهری شکیل و مقاومت سازه ای بالایی باشد که نسبت به سازه های اسکان کارگاهی یا کانکس های خدماتی و حتی دفاتر دیگر مدیران پروژه متفاوت و برای بیننده مشخص باشد.به همین دلیل معمولا کانکس دفتر مهندسی همواره جز بهترین سازه های ستقر در یک مجموعه بوده که محل هدایت و پیش برد مراحل ساخت یک پروژه می باشد. از فضا های داخلی مهم آن نیز به اتاق نقشه کشی ، اتاق جلسات و بخش بایگانی می توان اشاره کرد که ممکن است در ابعاد هرکدام نسبت به تعداد پرسنل تغییراتی اجاد شود.

کانکس لوکس مهندسی چیست

در مجموعه های بزرگ در بین مهمندسین نیز سلسله مراتب اداری و مدیریتی وجود داشته که بطور مثال دفتر مهندسین عمران از زمین شناسی و آزمایشات جدا بوده و چندین مهندس که در نهایت همه آنها زیر مجموعه بخش مدیریتی بزرگ تر و مهندسین بالا دستی معمار قرار دارند وجود داشته که دفترکانکس کارگاهی لوکس مهندسی معمولا برای بخش معماری که مدیریت پروژه را به عهده داشته  و محل ارتباط کل مجموعه با مدیران بالادستی خارج از محل و سهام داران می باشد ، بکار می رود.گروه کانکس راکو با توجه به شناخت و تجربیاتی که خود در اجرای عملیات های عمرانی و مدیریت پروژه داشته نمونه هایی از کانکس لوکس مهندسی را که بیشترین بهره وری در کنار زیبایی و مقاومت را داشته و بگونه ای طراحی و ساخته شده اند که جوابگوی اکثر نیاز های مهندسین پروژه ها باشند  را طراحی و تولید نموده که در کمترین زمان می توان آن را تهیه و در محل کارگاه نصب نمود.
خلاصه مطلب
بهترین نوع سازه پیش ساخته کانکس مهندسی بوده که اصول و استاندارد های طراحی و ساخت در آن رعایت شده باشد و می بایست تحقیقات در جهت توسعه این صنعت همواره بروزرسانی و همگام با دانش و آخرین فناوری های بوجود آمده در این حوضه صورت پذیرد. نبود علم و دانش مهندسی در ساخت این سازه ها موجب نا مرغوبی و بی کیفیتی محصول نهایی گردیده که در هنگام استفاده با مشکلات و دشواری های بسیاری برای استفاده کننده همراه خواهد بود.

 

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است