کانکس دندانپزشکی

کانکس دندانپزشکی

کانکس دندانپزشکی
اشتراک گذاری :

داشتن دندانی سالم و نگهداری از آنها جز موارد مهمی در زندگی هر شخص بوده که گاها نیاز به معاینه پزشک و توصیه های تخصصی آنها برای سالم ماندن دارد. در مناطق کم جمعیت و محروم گاها نبود مطب دندانپزشکی باعث ایجاد غفلت از این عضو مهم و موثر می گردد که با نصب کانکس دندانپزشکی در چنین مناطقی تا حد زیادی این نیاز برطرف گردیده. حال ما در این مطلب به برسی ویژگی های این نوع سازه پیش ساخته خواهیم پرداخت.

ویژگی های کانکس دندانپزشکی

این سازه تشکیل شده از دو بخش اصلی که یکی اتاق معاینه پزشک و دیگر اتاق معاینه عمومی می باشد ، به دلیل اینکه کانکس دندانپزشکی از ابعاد کوچکی تشکیل شده که بتوان آن را به راحتی جابجا کرد ، فضای انتظار آن بسیار کوچک و گاها فاقد چنین فضایی می باشد چرا که در مناطق کم جمعیت معمولا صف برای ویزیت دکتر ایجاد نمی گردد اما گاها در نوع های ثابت و بزرگ فضای انتظار و میز منشی نیز در آن تعبیه شده است.همچنین محلی که معمولا آبدارخانه نامیده می شود معمولا به دلیل کمبود فضا در آن گنجانده نمی شود و نهایتا یک میز کوچک با چند کشو کار پذیرایی با چای را انجام می دهد. معمولا یک یا دو یونیت دندانپزشکی داخل این سازه جهت معاینه پزشک تعبیه شده و اعمالی مانند عصب کشی ، پر کردن دندان و گاها جرمگیری در سازه انجام می گردد اما عمل های تخصصی مانند کاشت دندان یا جراحی لثه به بیمارستان های مجهز ارجاع داده می شود.

مشخصات فنی کانکس دندانپزشکی

مهمترین نکات در یک کانکس پزشکی با هر نوع کاربری از جمله دندان پزشکی دوام و توجه به نظافت بوده چرا که نیاز های این نوع کاربری ایجاد می کند که همواره درون سازه تمیز و با حداقل آلودگی باشد. از این رو معمولا دیواره ها و سقف سازه از نوع ساندویچ پانل که مصالحی مقاوم برای انواع آب و هوا ها بوده استفاده ومی گردد و داخل نیز جهت اینکه بتوان به دفعات آن را با مواد شوینده نظافت نمود از نوع دیوار پوش های پی وی سی استفاده می شود که این دیوار پوش ها خود دارای طرح های متنوعی هستند اما توسیه برای این کاربری استفاده از کد های سفید و یا طرح های بسیار روشن با سطحی سیقلی  و براق بوده تا در صورت وجود آلودگی سریعا رویت و برطرف گردد.
مسئله بعدی درب و پنجره ها بوده که حتما باید از نوع دوجداره و ضد گرد و غبار باشد تا آلودگی از میان جداره های آن ها به داخل راه پیدا نکند. کف سازه در حالتی که نیاز به جابجایی های زیادی داریم بهتر است جهت کاهش وزن سازه از تخته های ضد آب با کفپوش های قابل شستشو بوده و در صورتی که نمی خواهیم سازه را جابجا کنیم می بایست از نوع سرامیک باشد.دیگر نکات فنی مورد توجه در کانکس دندان پزشکی تامین آب و برق  بوده که معمولا ازدر محلی که نصب می گردد چنین خدماتی را در اختیار آن قرار داده و در ابعاد کوچک از ساخت سرویس بهداشتی داخل آن صرف نظر می گردد اما در ابعاد بزرگ نیز اگر بخواهیم برای آن سرویس بهداشتی تعبیه کنیم می بایست آن را در خارج از سازه و در قسمت ورودی تعبیه کنیم تا آلودگی به داخل راه نیابد. ، همچنین مخزن آب و چاه برای فاضلاب آن نیز باید در نظر گرفته شود. مشابه تعبیه سرویس در قسمت ورودی کانکس دندانپزشکی را در تصویر اصلی این مطلب مشاهده می فرمائید.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است