کانکس خدمات شهری | طراحی و ساخت کانکس خدمات شهری

کانکس خدمات شهری

کانکس خدمات شهری
اشتراک گذاری :

کانکس خدمات شهری یا همان کیوسک های خدمات شهری به سازه های پیش ساخته ای گفته می شود که برای ارائه خدمات در سطح شهر نصب گردیده و شهروندان با مراجعه به آن از خدمات خاصی نظیر خدمات بانکی ، ایستگاه دفتر پست ، ایستگاه دوچرخه ، خدمات پزشکی و راهنمای توریست برخوردار می گردند.

ساخت کانکس خدمات شهری

شاید در سالهای نه چندان دور صرفا یک کیوسک ساده جوابگوی ارائه خدمات شهری به شهروندان می بود اما با تراکم جمعیتی که امروز در شهر ها وجود دارد و به وجود آمدن نیاز ها و خدمات جدید ، کانکس های خدمات شهری نیز می بایست بگونه ای هماهنگ با این رشد جمعیت و تنوع نیاز ها تولید شوند که گروه مهندسین راه کوشش در این زمینه و با اشراف کامل بر موضوع مورد بحث اقدام به تفکیک نوع ها و خدمات ارائه شونده توسط کیوسک های خدمات شهری نموده و برای هر نوع خدماتی کانکس مجزا با ویژگی ها و امکانات متفاوتی را طراحی و تولید نموده که این تغییرات باعث ارائه خدمات با کیفیت تر ، سریع تر و مطلوب تر به شهروندان گردیده است.

انواع کانکس خدمات شهری

کانکس های خدمات شهری از نظر نوع بسته کاربری آنها به دو دسته اصلی سیار و ثابت تقسیم می شوند ولی از نظر نوع خدمات ، شکل و فرم دارای تنوع زیادی بوده که پرکاربرد ترین آنها در ادامه به همراه تصویر و توضیح آمده است.

کانکس خدمات شهری بانکی
بانک ها از جمله برجسته ترین سازمان هایی هستند که از کانکس خدمات شهری برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می کنند و سازه های مورد استفاده آنها گاها در حد یک کیوسک دستگاه خودپرداز کوچک و گاها به بزرگی یک شعبه مستقل بانک می باشد که بسته به منطقه و محل قرارگیری که توسط تیم بانکی کارشناسی می شو، کانکس خدمات شهری خود را سفارش و در محل نصب می کنند. در زیر تصویر یک نمونه از این کیوسک ها قابل مشاهده است.
کانکس خدمات شهری بانکی

در واقع کیوسک های خدمات بانکی باعث می شوند تا بانک ها و نهاد های مالی بتوانند راحت تر به مشتریان خود خدمات داده و در نتیجه آن افزایش رضایتمندی مشتریان و جذب سرمایگذاران بیشتر را برای آنها به همراه دارد. از این رو در بین بانک ها برای قرار دادن کیوسک و کانکس در سطح شهر یک رقابت بوجود آمده و هرکدام سعی می کنند سهم بیشتری از این جریان را نصیب خود کنند.

کانکس خدمات شهری تجاری
همه انواع کانکس خدمات شهری صرفا به ارائه خدمات غیر انتفاعی نپرداخته و برخی از آنها کاربری تجاری داشته که کانکس فروشگاهی و دکه های مطبوعاتی نمونه بارز آنها می باشند اما به دلیل استفاده در فضای شهری نام کانکس خدمات شهری روی آنها گذاشته می شود.نمونه های بیشتر این محصول را در صفحه کانکس فروشگاهی مشاهده بفرمائید.
کانکس خدمات شهری
کانکس های فروشگاهی با تنوع بسیاری در رنگ و طرح با کربری های فست فود، کافه، تنقلات و مطبوعاتی در سطح شهر وجود دارند که از سالهای بسیار دور مشغول به فعالیت و درآمدزایی بوده اند.

کانکس خدمات شهری درمانی
خدمات درمانی از دیگر انواع خدمات شهری می باشد که گاها به دلایل مختلف از جمله موارد ضرورتی مانند وقوع زلزله در کانکس ارائه می گردد. البته همیشه برای فوریت های درمانی نبوده و در بسیاری از کلان شهر ها نیز از این سازه ها جهت ارائه مشاوره های اجتماعی و خانوادگی نیز استفاده می شود. کانکس خدمات شهری درمانی بسته به نوع خدمات با رنگ ها و فرم های متفاوتی توسط سازمانهای مرتبط سفارش داده می شود که گروه مهندسین راه کوشش با توجه به درخواست ایشان، سازه ای متناسب طراحی و تولید می کند.
کانکس خدمات شهری

کانکس خدمات شهری فرهنگی
کیوسک های راهنمای توریست و حفظ آثار فرهنگی نیز دسته دیگری از انواع کانکس خدمات شهری هستند که معمولا در مکان های عمومی که محل بازدید گردشگران بوده نصب و فعالیت می کنند.این نوع سازه ها معمولا ابعاد کوچکی داشته و بیشتر شبیه به کانکس نگهبانی یا یک کیوسک کوچک با ظاهری شکیل می باشند چرا که همواره محل بازدید گردشگران باید بگونه ای آراسته باشد که بازتاب دهنده فرهنگ و سنت آن مکان باشد.
کانکس خدمات شهری

کانکس خدمات شهری رفاهی
برخی دیگر از انواع کانکس خدمات شهری وجود دارند که درواقع امکانات رفاهی برای شهروندان فرآهم آورده و یا در مراسم های خاصی آنها را به محل مورد نظر انتقال داده و برای استفاده عموم در مکان مشخصی نصب می کنند. کانکس ایستگاه دوچرخه، نمازخانه های بین راهی، سرویس بهداشتی عمومی و.... از این دسته سازه ها محسوب می شوند که معمولا توسط شهرداری یا راهداری ها سفارش داده و پس از تهیه در مکان مورد نظر نصب می گردند.
کانکس خدمات رفاهی

کانکس خدمات شهری سیار
از دیگر مواردی که می توان در دسته کانکس خدمات شهری قرار داد سازه های چرخدار و سیار بوده که به دلیل نیاز به جابجایی های مکرر این نوع سازه ها دارای محور های چرخدار می باشند. از این رو می توان آنها را برای رساندن خدمات بطور مداوم از محلی به محلی دیگر بدون نیاز به جرثقیل و حذف مراحل بارگیری و تخلیه سازه جابجا نمود. ایستگاه های اهدای خون، کمک های پزشکی و ... از جمله نمونه های شناخته شده این دسته از کیوسک های خدمات شهری می باشد.
کانکس خدمات شهری سیار

نحوه خرید کانکس خدمات شهری

اولین مسئله در انتخاب گزینه مناسب در میان انواع نمونه های موجود این است که باید ببینیم کانکس را برای ارائه چه خدماتی در نظر گرفته ایم ، بطور قطع کانکس پلیس سیار با کانکس فروشگاهی و یا کانکس مشاوره اجتماعی متفاوت خواهد بود و هرکدام از این کاربری ها ویژگی ها و امکانات خاص خود را نیاز دارند.
پس بعد از اینکه کاربری کانکس مشخص گردید می بایست به فضا های مورد نیاز که باید در آن گنجانده شود فکر کنیم که باید در این مرحله دقت داشت که ما در این نوع سازه های پیش ساخته در ابعاد کمی محدودیت داریم و باید از حداقل فضا حداکثر استفاده را برد و خیلی جزئیات باید دارای شرایطی باشند که بتوانند همزمان سرویس های مختلفی را ارائه کنند.
در گام بعدی نوبت به بازشو ها و محل قرار گیری پنجره ها می رسد و این نیز بسیار مهم است بطور مثال کانکس فروشگاهی نیاز به یک بازشو بزرگ و جداره های شیشه ای است تا مشتریان بتوانند محصولات را از بیرون کانکس هم ببینند اما یک کانکس پلیس حدالمقدور سعی میکند کمتر فضای داخلی را به نمایش بگذارد تا مسائل امنیتی رعایت شود و هر رهگذری از درون آن با خبر نشود.
کانکس خدمات شهری
 

مزایای کانکس خدمات شهری

اینکه چرا برای ارائه خدمات شهری از سازه های پیش ساخته و کانکس استفاده می شود سوالی است که شاید برای شما نیز پیش آمده باشد. پاسخ ساده به این پرسش این است که امروزه با تراکم ساختمان ها دو مسئله مهم در خدمات رسانی به شهروندان بوجود آمده. اول اینکه فشردگی ساختمان ها باعث تراکم بالای جمعیت و تمرکز آنها در مرکز کلان شهر ها گردیده که این خود نیاز به ارائه خدمات شهری را افزایش می دهد و گاها ساختمان هایی که از قبل اینگونه خدمات را ارائه می کردند دیگر جوابگوی این نیاز نیستند و باعث بوجود آمدن صف در ارائه خدمات یا گاها نوبت دهی های چند روزه تا چند هفته ای و در نهایت نارضایتی شهروندان می گردد.
مسئله بعدی این است که این تراکم جمعیت و ساختمان جای خالی برای احداث بنا های خدماتی باقی نگذاشته و گاها این سرویس ها بصورت دوره ای و موقت بوده که نیازمند فضایی کوچک و قابل جابجایی می باشد. در اینجاست که استفاده از کانکس خدمات شهری برای ارائه خدمات در محل هایی که امکان احداث بنا وجود ندارد، پیدا شده و تا حد قابل ملاحضه ای به انواع نیاز های کاربری پاسخ می دهد. برای مثال کانکس های پمپ بنزین را نه تنها در استراحتگاه های بین راهی بلکه در مناطق مسکونی حتما دیده اید، و دلیل اصلی استفاده از آنها این است که در منظقه مذکور امکان احداث پمپ بنزین بنا به دلایل فنی یا مالی وجود ندارد اما نیاز به بنزین برای اتومبیل شهروندان وجود دارد.
 

قیمت کانکس خدمات شهری

هزینه ها و قیمت نهایی کانکس های خدمات شهری با توجه به فاکتور هایی نظیر ابعاد، امکانات و کیفیت مصالحی که در آنها بکار رفته مشخص می گردد و اگر تا اینجای مطلب را مطالعه نموده باشید حتما می دانید که در این شاخه انواع مختلفی از کانکس خدمات شهری با ویژگی های منحصربفرد وجود دارد که باعث می گردد نتوان قیمت واحدی و یا حتی رنج قیمتی برای آنها درنظر گرفت و تنها راه برآورد هزینه آنها این است که پس از نهایی شدن طرح آنها مطابق نقشه جزئیات و ریز مصالح، برآورد قیمت دقیق صورت گیرد.از این رو بیان صرفا یک عدد در اینجا نه تنها هیچ کمکی به خواننده مطلب نکرده بلکه باعث ایجاد خطا در برآورد های ایشان میگردد که ما از آن صرف نظر می کنیم اما می توانید با مراجعه به صفحه قیمت کانکس از حدود هزینه ها و قیمت ها اطلاعات کاملی بدست آورید.
کانکس خدماتی شهری
مصالح کانکس خدمات شهری
از نظر مشخصات فنی و مصالح مورد نیاز جهت ساخت کانکس خدمات شهری نیز تنوع زیادی وجود دارد اما آنچه که در اکثر آنها مشترک است اسکلت یا همان استراکچر اصلی بوده که قالبا از پروفیل های آهنی سنگین بوده و روی آن با متریال های مختلفی از جمله چوب، کامپوزیت یا ورق فولادی پوشانیده می شود. جداره ها پس از عایق بندی از داخل نیز توسط یکی از مصالح گچ برگ، چوب یا دیوارپوش های پلاستیکی که قابلیت شستشو دارند پوشانیده می گردد. کف سازه ها نیز جهت کاهش وزن سازه معمولا از تخته های مقاوم با پوشش نهایی کفپوش می باشد، اگر چه در برخی موارد برای با لا بردن ضریب بهداشت از سرامیک جهت پوشش نهایی کف نیز استفاده می شود. جزئیات دیگر مانند سیم کشی، روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش نیز در مراحل نهایی در محل مشخص شده آنها در نقشه ها نصب می گردند.

امنیت در کانکس های خدمات شهری

مسئله بعدی که در یک کانکس خدمات شهری اهمیت دارد بحث امنیت سازه و کالا هایی که در آن قرار دارند می باشد.حال این کالا میتواند روزنامه و خوراکی های ساده یک کانکس مطبوعاتی یا تجهیزات بسیار گران قیمت یک کانکس خدمات پزشکی و کانکس اورژانس باشد. پس ما می بایست برای این مسئله راه حلی بجویم و تمامی سطوح شیشه ای و بازشو هارا در برابر سرقت حفاطت کنیم که این کار از طریق راه های مختلفی امکان پذیر است .مثلا برای تمام بازشو های کانکس حفاظ آهنی در نظر بگیریم که خود حفاظ ها میتوانند به صورت ثابت یا بازشوی آکاردئونی باشند. راه دیگر اینکه میتوان برای باشو ها کرکره برقی در نظر گرفت که در زمان هایی که با کانکس کاری نداریم از طریق ریموت ها کرکره هارا پائین آورده و با خیال آسوده به منزل برویم.
البته زمانی که این کانکس ها در داخل مجموعه ای مثل سالن فرودگاه و امثال این مکان ها مورد استفاده قرار میگیرد شاید دیگر نیازی به این همه حفاظت نباشد چون در این نوع مکان ها همیشه نگهبان ها و پرسنل حراست حضور دارند و سرقت از کانکس در این امکان تقریبا غیر ممکن است.
همینطور میتوان برای حفاظت از کانکس و محصولات داخل آن از دوربین های مدار بسته و تجهیزاتی این چنینی نیز بهره جست.

اهمیت ظاهر کانکس خدمات شهری

 هرکانکس باید ظاهری شبیه به کاربری خود داشته باشد تا تشخیص آن برای عموم ساده شود،بطور مثال یک کانکس پلیس می بایست با رنگ و شکل این سازمان همخوانی داشته باشد تا از راه دور نیز با دیدن کانکس متوجه شویم که آنجا ایستگاه پلیس است، و یا یک کیوسک فروشگاهی با فرم ، استند و چراغ های روشنایی خود معرف یک فروشگاه کوچک باشد.چرا که این امر ضمن رونق بخشیدن به کسب و کار های تجاری در کانکس خدمات شهری باعث ایجاد هویت برای کیوسک مذکور و در نتیجه دسترسی راحت تر عموم که همانا هدف ما از ساخت و نصب یک کیوسک خدمات شهری می باشد بوده. از این رو مراحل پیش تولید و طراحی کانکس بسیار مهم تلقی می شوند.
کانکس خدمات شهری چوبی

نحوه جابجایی کانکس خدمات شهری

برای جابجایی کانکس خدمات شهری بسته به اینکه سازه خود از نوع چرخدار بوده یا نوع ثابت، روش های متفاوتی وجود دارد. در نوع های چرخدار ابتدا سازه از طریق مالبندی که در قسمت عرضی آن تعبیه شده به یک خودروی کشنده متصل گردیده و به وسیله آن جابجا می گردد. اما در مدل هایی که سازه فاقد محور و چرخ بوده، روی سقف آن قلاب هایی برای بارگیری کانکس خدمات شهری به وسیله جرثقیل تعبیه گردیده که می بایست بعد از لیفت کردن سازه آن را روی کفی یک تریلی قرار داده و به محل نصب جدید منتقل گردد. فقط می بایست نکات امنیتی و استاندارد های جابجایی برای انتقال سازه رعایت و در صورتی که سازه خدمات شهری جز دسته بارهای ترافیکی( عرض بیش از 2.5 متر) باشد برای انتقال آن از پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز های لازمه اخذ گردد.
 

مراحل ساخت کانکس خدمات شهری

با توضیحات ارائه شده شاید هنوز نحوه خرید و ساخت کانکس خدمات شهری کمی گنگ بنظر آید اما واقعیت این است که بسیار ساده و از سه گام کلی تشکیل می گردد. در گام نخست طرح نیاز های کاربری و ابعاد از طرف خریدار و طراحی کامپیوتری سازه توسط مهندسین راکو و نهایی کردن طرح می باشد. گام بعدی جزئیات، نوع مصالح، برسی کمی و کیفی، قیمت و هزینه ها و در پایان گام دوم ترسیم جدول زمانبندی ساخت کانکس خدمات شهری می باشد. در گام نهایی نیز سازه در سالن تولید مطابق نقشه ها و جدول زمانبندی تکمیل و آماده انتقال به محل مورد استفاده می گردد. لازم به ذکر است در طول مسیر طراحی و ساخت همواره خریداران از مشاوره پرسنل مجرب راکو برخوردار بوده و به آنها کمک می شود تا چه از لحاظ فنی و چه هزینه در هر مرحله بهترین تصمیم را بگیرند.

تغییر کاربری در کیوسک های خدمات شهری

این درست است که سازه های خدمات شهری بطور اختصاصی برای یک کاربری خاصی طراحی و تولید می شوند اما این امکان وجود دارد که در برخی موارد و بنا به ضرورت کاربری آنها را به کاربری مشابه ای تغییر داد و بطور موقت برای کاری متفاوت از آنها بهره برد. بطور مثال یک کانکس خدمات شهری که برای ایستگاه اهدای خون طراحی شده ممکن است در مواقع وقوع سیل یا زلزله به عنوان یک درمانگاه کوچک به محل حادثه منتقل و نصب شود. همچنین یک سازه نماز خانه ممکن است برای اسکان موقت آسیب دیدگان زلزله مورد استفاده قرار گیرد. پس تغییر کاربری اگر چه نمی تواند بخوبی تمامی ویژگی های مورد نیاز کار جدید را پوشش دهد اما در بسیاری از موارد و بنا به ضرورت می تواند راه حل موقتی باشد.

پاسخ به سوالات متداول درباره کانکس خدمات شهری
1. آیا کانکس خدمات شهری دست دوم هم وجود دارد؟
اینکه بتوان یک سازه کارکرده در این زمینه پیدا نمود غیر ممکن نیست اما واقعیت این است که معمولا صاحبان آنها ارگان ها و نهاد های شهری بوده و بطور معمول این سازمانها بصورت تکی سازه ای را نمی فروشند. از این رو خرید و فروش کانکس خدمات شهری دست دوم بسیار به ندرت اتفاق می افتد. جدای از آن همیشه پیشنهاد ما خرید یک سازه نو هست، اگر چه در ابتدا شاید قیمت آن کمی بیشتر از مدل های کارکرده باشد اما در واقعیت مقرون بصرفه تر است چرا که اولا نیاز به تعمیرات و بازسازی نداشته و دوما کاملا سفارشی و مطابق با نیاز شما طراحی و تولید شده است.

2. ابعاد استاندارد کانکس خدمات شهری چیست؟
در این مورد باید گفت که ابعاد استانداردی وجود ندارد و بنا به نیاز هر ابعادی قابل استفاده است اما اگر بخواهیم ابعاد استاندارد حمل را در نظر بگیریم بهتر است طول آن بین 3 تا حداکثر 12 متر و عرض آن 2.4 متر بیشتر نباشد چرا که معمولا این کانکس خدمات شهری نیاز است که چندین بار در فضای شهری جابجا شود. لذا رعایت ابعاد استاندارد این امر را راحت تر نموده چرا که تراکم ساختمان ها و عرض کم برخی از خیابان ها ممکن است مانع از جابجایی سازه های بزرگ شود.

3. تجهیزات داخلی کانکس خدمات شهری چیست؟
بطور معمول تولید کنندگانی نظیر گروه مهندسین راه کوشش سازه را بصورت عمومی تجهیز نموده و تجهیزات تخصصی برای هر سازه توسط خریداران تهیه و نصب می گردد چرا که برخی از سازه ها نیازمند دستگاه های تخصصی و انتخاب آن نیز نیازمند دانش تخصصی می باشد. تجهیزات عمومی مانند برقکشی، دمپر و هواکش، کابینت و نورپردازی بوده که هرکدام از آنها بنا به نیاز در ابتدا مشخص و مطابق نقشه در محل های خود نصب می گردند.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است