کانکس بیمارستانی

کانکس بیمارستانی

کانکس بیمارستانی
اشتراک گذاری :

کانکس بیمارستانی سازه پیش ساخته ای است که برای اینکه خیلی سریع بتوان یک بنای درمانی احداث کرد بکار می رود. همچنین در برخی مکان هایی که امکان انجام عملیات ساختمانی وجود نداشته باشد و یا جز فوریت های حیاتی منطقه باشد مانند زمان های بحران از این نوع بنا های بیمارستان پیش ساخته استفاده می کنند. از نظر تنوع این سازه ها گاها بسیار کوچک و در حد یک کیوسک بوده که بعضا چرخدار و سیار می باشند و گاها بسیار بزرگ و دارای بخش های مختلف با امکانات و تجهیزات فراوانی می باشد که در ادامه انواع آنها را برسی خواهیم نمود.

کانکس بیمارستان صحرایی


استفاده از تکنیک پیش ساختگی برای احداث بیمارستان منجر به خلق سازه ای بنام کانکس بیمارستان صحرایی گردید. این سازه معمولا دارای ابعاد بزرگ و بخش های مختلف است.اینکه نام آن را اصتلاحا صحرایی می گویند به این معنی نیست که می بایست حتما در صحرا نصب شود بلکه در مکانهایی که نیاز فوریتی به ایجاد ساختمانی جهت امداد رسانی باشد برای صرفه جویی در زمان ساخت از این روش استفاده می شود. از مثال های آن نیز می توان به مناطق جنگی و پشت خط جبهه ها ، مناطق سیل و زلزله زده اشاره نمود.ساختار این سازه از پانل های آماده بوده و استراکچر آن از نوع آهن با اتصالات جوش می باشد. جهت احداث چنین بنایی فقط کافی است یک سکو به عنوان کرسی چینی آماده کرده و سپس سازه را به سرعت بر روی این بستر اجرا نمود. مدت زمان احداث چنین بنایی بدون در نظر گرفتن راه اندازی تاسیسات و دستگاه ها حدود 25 روز برای متراز 200 متر مربع می باشد که زمان مناسبی بنظر می آید. در رابطه با کانکس بیمارستان صحرایی این نکته را نیز باید عنوان کرد که چنین بنایی هرگز جایگزین یک بیمارستان تخصصی و مجهز نمی شود و فقط برای رفع فوریت های مقطعی از آن استفاده می شود، از این رو پس از رفع دوره بحران بهتر است ساختمانی مجهز با روش استاندارد ساختمان سازی در محل ساخته و جایگزین آن گردد.

کانکس بیمارستانی سیار


نوعی دیگر از کانکس بیمارستانی وجود دارد که ابعاد آن بسیار کوچکتر از نوع قبلی است و گاها با نام کانکس درمانی نیز از آن یاد می شود که برای درمان سرپایی مورد استفاده قرار میگیرد. این سازه معمولا دارای یک یا دو تخت مریض بوده وبخشی نیز در آن برای استقرار پزشک و دستیار پزشک به همراه قسمت برای دارو ها و تجهیزات مورد نیاز می باشد. محل استفاده از این سازه نیز برای زمان های بحران و فوریتی بوده و به علت سیار بودن و یا همان چرخدار بودن ان بسرعت می توان از محلی به محل دیگر آن را انتقال داد و منطقه وسیع تری را تحت پوشش درمانی به وسیله کانکس بیمارستان سیار قرار داد.البته نوعی از آن نیز بصورت بدون چرخ و ثابت نیز وجود دارد که به وسیله جرثقیل مانند یک کانتینر جابجا و به سرعت در محل مستقر می شود و گاها از سازه های کمکی مانند کانتینر 40 فوت نیز در کنار آن به عنوان انبار تجهیزات استفاده می شود.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است