حمل کانکس

حمل کانکس

حمل کانکس
اشتراک گذاری :

حمل کانکس نیازمند داشتن تجربه و آشنایی با اصول حمل سازه های بزرگ در محور های کشور می باشد.جابجایی کانکس شامل سه مرحله اصلی بارگیری ، حمل از مبدا به مقصد 
و تخلیه می باشد که حمل آن در این مطلب موضوع اصلی ما می باشد.

از مهمترین دغدغه هایی که افراد هنگام خرید کانکس با آن روبرو هستند مسئله حمل کانکس است. داشتن اطلاعات کامل درمورد همه مراحل حمل کانکس از بارگیری در کارخانه تا حمل و پیاده سازی در محل بسیار ضروری است ولازم است قبل از سفارش و خرید کانکس در مورد این موضوع تحقیق کنید.از این رو در این مقاله به بررسی نکات مهم در رابطه با .اصول حمل و جابجایی کانکس و ابعاد استاندارد قابل حمل پرداخته ایم

نکات مهمی که درمورد حمل کانکس باید به آنها توجه کرد :

1. ابعاد کانکس
ابعاد استاندارد قابل حمل در بزرگترین حالت  12 متر طول و 2.4 متر عرض و 2.5 متر ارتفاع است که ابعاد استاندارد کف تریلی می باشد. پس کانکسهای در ابعاد 1*1 الی 2.4*12 متر بدون محدودیتهای ترافیکی و مجوز قابل حمل با انواع خودروهای سنگین مربوطه می باشند.
در صورتی که کانکس سفارشی شما بزرگتر از این ابعاد باشد لازم است برای حمل آن از طرف پلیس راهور مجوزهای لازم صادر شود و شما باید هماهنگی لازم را با شرکت ارائه دهنده خدمات حمل ونقل انجام دهید.

2. خودروی حمل کننده کانکس:

خودرویی که کانکس حمل می کند باید استانداردهای لازم از نظر سلامت بدنه و فنی ، کفی و باربند و تجهیزات جهت بستن و تثبیت کانکس را داشته باشد. چراکه فرسوده بودن خودروی حامل و یا استاندارد نبودن تجهیزات آن ممکن است موجب بروز حادثه و وارد شدن خسارت های زیادی شود.

3. مسیر حمل کانکس:

حتما از قبل مسیر مبدا تا مقصد کانکس را از نظر عرض خیابان ها ، شیب ها، تونل ها ، پیچ های تند و ... که ممکن است برای تردد مانع ایجاد کند بررسی کامل انجام دهید . شما می توانید برای این امر از کارشناسان کانکس راکو مشاوره کامل بگیرید .

4. جرثقیل:

بارگیری کانکس با جرثقیل های سنگین از 7 تا 50 تن نسبت به ابعاد و وزنی که دارد با توانهای مختلف انجام می شود . توجه به ظرفیت توان جرثقیل و تجهیزات مثل زنجیرقلابها و به کارگیری نیروی با تجربه و حرفه ای برای بارگیری درست کانکس بسیار حائز اهمیت است.


از مهمترین نکاتی که قبل از شروع به حمل می بایست مورد برسی قرار گیرد جاده ای است که از مبدا تا مقصد قرار است در آن کانکس را حمل نمود.پیشنهاد می شود قبل از شروع به حمل مخصوصا زمانی که ابعاد سازه بزرگ است حتما طول مسیر را ارزیابی و یک بار با اتوموبیل سواری از مبدا تا مقصد را طی نمائید و چک لیستی از موارد مهم و موانع احتمالی از جمله پل یا تونلی اگر در مسیر وجود دارد ، عرض کمترین قسمت جاده ، تعیین قسمت های پرتردد راه و مواردی این چنینی تهیه نموده و مورد ارزیابی قرار دهید تا حمل کانکس با کمترین خطر و مشکلات چه برای سازه و چه برای اتوموبیل هایی که در راه تردد دارند انجام گیرد.در ادامه قبل شروع به حمل در صورت بزرگ بودن سازه می بایست اقدام به کسب مجوز حمل از ادارات راهنمایی و رانندگی و پلیس  نموده که در این مرحله پلیس راه نیز نکاتی را برای حمل در نظر گرفته و ممکن است پیشنهاد استفاده از مسیر های دیگری که تردد کمتر و یا موانع کمتری را داشته باشد ارائه کند که در بسیاری از موارد  کارگشا می باشد و اگر برای حمل نیاز به اسکورت توسط خودرو های سواری نیز باشد ،شرایط آنها را نیز بازگو و مجوز های لازم را صادر می نماید.
از نکات مهم دیگر در هنگام حمل کانکس نحوه قرار گیری و بستن کانکس بر روی کف تریلی می باشد.کانکس باید به گونه ای پایدار و کامل بر روی سطح کف تریلی طوری بنشیند که هیچ گونه لقی و یا سستی در هنگام جابجایی ایجاد نشود.سپس به وسیله زنجیر از محل هایی که از قبل برای بستن سازه روی تریلی در هنگام تولید قرار داده شده به کف تریلی بسته و توسط جک های مخصوص محکم شود تا در هنگام حمل و سر پیچ های تند از روی تریلی نیفتد و ایجاد حادثه ننماید.بستن کانکس به گونه ای که می بایست باشد بسیار نکته مهم و قابل اهمیتی است چه بسا که اگر به درستی انجام نگیرد موجب صدمه دیدن سازه و از آن مهم تر امکان حادثه آفرینی سنگینی برای اتوموبیل های عبوری در آن محور می شود به همین دلیل پیشنهاد می شود بستن سازه حتما از چند نقطه توسط زنجیر های محکم و به گونه ای که اگر یکی از آنها باز و یا پاره شد چند زنجیر دیگر همچنان سازه را نگاه داشته و حتما طوری بسته شود که در سر پیچ های تند نیز بار ها و نوسانات جانبی سازه را دفع و پایداری آن را حفظ نمایند.
در آخر نیز به این نکته باید اشاره کرد که حتما حمل کانکس با خودرو های استاندارد و توسط رانندگان متعهد و با تجربه می بایست صورت گیرد و حتما قبل از حرکت مدارک و سوابق کاری راننده را چک کنید و نسبت به بارگیری صحیح و بستن درست کانکس بر روی تریلی اطمینان حاصل فرمائید و مهمتر اینکه حتما با بارنامه و بیمه نامه اقدام به این امر فرمائید تا در هنگام بروز خسارت بیمه خسارات وارد شده به شما را پرداخت نماید.

گروه مهندسین راه کوشش - کانکس راکو


تمامی حقوق محفوظ است